Blomma händer

Liberalism i Stockholm

När vi säger att fler ska få jobba och försörja sig själva, att alla elever ska få gå i en riktigt bra skola, eller när vi tar kampen mot hederskultur – då handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.

Liberala idéer borde vara lika självklara som luften vi andas: demokrati, jämlikhet, kunskap och öppenhet. Men viljan till frihet har alltid retat dem som vill styra och ställa.

Motståndet har sett olika ut genom tiderna: kungen, adeln och rösträttsmotståndarna följdes av nazismen och kommunismen. Idag är det många populister och extremister som brer ut sig: Trump, Orbán, Erdogan, Putin och många andra i världen. Åkesson och Sjöstedt i Sverige. Den våldsbejakande extremismen. Hedersförtrycket.

Det är dags att säga ifrån. Rösta för mer liberalism i Stockholmspolitiken:

Bekämpa all extremism. Religiösa extremister, populister och rasister håller på att slita sönder samhället med hat och lögner. Fakta, kunskap, rättsstat och kompromisslös demokrati är det liberala innehållet i motståndskampen.

Skolan först. Utbildning ger varje människa makten att hitta sin väg i livet, oavsett vad man hade med sig i starten. Idag slås många elever i Stockholm ut av för lite kunskaper, stökiga klassrum och dåligt stöd. Så kan vi inte ha det.

Bättre integration. Språk, jobb och jämställdhet är vägen till ett självständigt liv för kvinnor och män som flyttat till Sverige. Med tydliga krav och fler möjligheter vill vi lösa de problem som vuxit när integrationen misslyckats.

Trygghet. När polis och rättsstat inte kan skydda människors frihet tar alternativa maktbaser över. Då hotas människors frihet. Vi behöver fler poliser till Stockholm, kommunala ordningsvakter, kameraövervakning på brottsutsatta platser och stora investeringar för att bygga bort otrygghet.