
Socialpolitik
En liberal socialpolitik i Stockholm stad
Frihet och möjlighet för individen att leva ett självständigt liv är målet för den liberala socialpolitiken. Samhällets stöd ska ge den enskilde förutsättningar att leva sitt liv, i största möjliga mån, utan myndigheters inblandning. Svåra sociala problem drabbar inte alla, men det kan drabba vem som helst. Därför ska det finnas ett yttersta skyddsnät som kan hjälpa till i sådana situationer. Socialpolitiken är det skyddsnätet.
Frihet och möjlighet för individen att leva ett självständigt liv är målet för den liberala socialpolitiken. Samhällets stöd ska ge den enskilde förutsättningar att leva sitt liv, i största möjliga mån, utan myndigheters inblandning. Svåra sociala problem drabbar inte alla, men det kan drabba vem som helst. Därför ska det finnas ett yttersta skyddsnät som kan hjälpa till i sådana situationer. Socialpolitiken är det skyddsnätet. För att det ska fungera behöver vi också värna socialsekreterarnas arbetssituation, med god arbetsmiljö och förutsättningar att göra sitt jobb väl.
VÅR POLITIK I STOCKHOLM
- Inför Skottlandsmodellen – en helhetssyn på barn och unga där alla barn får en kontaktperson och stöd sätts in tidigt.
- Placerade barn ska få trygghet och eftervård. Stödet ska fortsätta efter 18-årsdagen.
- Ersättningsmodell för övergrepp i samhällsvård inspirerad av Norges Rettferdsvederlag.
- 1177 för socialtjänsten. En ingång, enklare vägar till stöd.
- Socialtjänsten nära människor – på polisstationer, familjecentraler, förskolor, skolor och akutboenden.
- Skola och förskola i samarbete med socialtjänst. Tidiga insatser för barn i behov av stöd.
- Fler LSS-boenden och stärkt personlig assistans.
- Tak-över-huvudet-garanti och fortsatt Bostad först.
- Långsiktigt stöd till kvinnojourerna och ett Lämna-program för våldsutsatta.
INFÖR SKOTTLANDSMODELLEN
Stockholm ska införa Skottlandsmodellen – Getting it right for every child, som bygger på en helhetssyn kring barnets behov. Det innebär att alla barn ska ha en utsedd ansvarig kontaktperson, att olika myndigheter – som skola, förskola, socialtjänst, vård och polis – samarbetar bättre och att stödinsatser sätts in tidigt för att förebygga större problem. Modellen syftar till att varje barn ska få rätt stöd i rätt tid och till att skapa en fungerande vårdkedja där ingen faller mellan stolarna. Erfarenheterna från Skottland visar att modellen gjort det lättare att tidigt fånga upp barn i riskzon och gett både bättre skydd för barnen och ett mer effektivt resursutnyttjande för samhället.
För familjer betyder det en tydligare väg in i systemet – med en kontakt och en plan, istället för att bollas runt mellan olika myndigheter. För barnet innebär det att vuxenvärlden tar ett gemensamt ansvar, att signaler fångas upp snabbare och att stödet hänger ihop genom hela uppväxten.
PLACERADE BARN OCH EFTERVÅRD
Barn som omhändertas och placeras i familjehem eller på institution har rätt till trygga uppväxtförhållanden, en bra skolgång och en värdig framtid. Budgetskäl får aldrig hindra goda placeringar. För att förebygga övergrepp på barn i samhällsvård ska det finnas en särskild visselblåsarfunktion. Institutioner som visat sig vara upprepat olämpliga ska inte få förnyat förtroende.
Vi vill också införa ett eftervårdsprogram för placerade barn och unga. Stödet ska säkerställa en god utslussning till vuxenlivet och inte upphöra bara för att man fyller 18 år. Ungdomar som växer upp i samhällsvård ska ges rimliga möjligheter att etablera sig i samhället och bygga upp ett självständigt liv.
ERSÄTTNING VID ÖVERGREPP I SAMHÄLLSVÅRD
Stockholm bör införa en ersättningsmodell för personer som utsatts för övergrepp eller vanvård under sin tid i samhällsvård, inspirerad av den norska modellen Rettferdsvederlag. Det innebär en möjlighet till ersättning som är skild från rättsliga prövningar och skadestånd, för att ge upprättelse till dem som samhället svikit.
INFÖR ETT 1177 FÖR STOCKHOLMS SOCIALTJÄNST
Den som behöver stöd från det allmänna bollas ofta mellan huvudmän, avdelningar och experter. Den som har flera problem ska därför genom en kontakt, en lots, få hjälp att hitta rätt. Genom ett ”1177” för socialtjänsten kan den göras mer tillgänglig via telefon och nätet.
SOCIALTJÄNSTENS PERSONAL SKA FINNAS DÄR DE EFTERFRÅGAS
Socialtjänstens medarbetare ska finnas där hjälpen efterfrågas: på polisstationer för brottsutsatta, på familjecentraler för vårdnadshavare och barn, på förskolor och skolor för att tidigt upptäcka barn i behov av stöd, samt på akutboenden för hemlösa.
SKOLA, FÖRSKOLA OCH SOCIALTJÄNST I SAMARBETE
Förskola och skola är de viktigaste skyddsfaktorerna för barns framtid. Därför måste socialtjänsten arbeta tätt tillsammans med både förskola och skola för att tidigt upptäcka barn som far illa eller riskerar att utveckla problem. Med gemensamma arbetssätt kan socialtjänsten bidra till att stabilisera skolgången, avlasta familjer och sätta in stöd innan problemen blir stora. Ju tidigare insatserna kommer, desto större chans har barnet att lyckas i skolan och i livet.
SOCIALPOLITIK OCH CIVILSAMHÄLLETS SAMARBETE
Civilsamhället kan på många områden komplettera stadens socialpolitik. Staden ska kunna ingå långsiktiga partnerskap med seriösa aktörer. Stöd ska inte ges till organisationer som inte respekterar demokratiska värderingar och allas lika värde.
BARN- OCH UNGDOMSPSYKIATRIN
Köerna till barn- och ungdomspsykiatrin ska kortas. Vårdcentraler och barn- och ungdomsmedicinska mottagningar ska bemannas med kuratorer och psykologer.
LSS-BOENDEN I STOCKHOLMS STAD
Antalet bostäder för personer med funktionsnedsättning måste bli fler för att möta det behov som finns. De som bor i LSS-boenden ska kunna få hjälp att använda IT och andra tekniska hjälpmedel och vid behov ha rätt till kontaktperson. Personlig assistans och ledsagning som bistånd inom LSS behöver förstärkas. Allt stuprörstänkande från myndigheters sida måste upphöra för att stödet ska kunna möta enskildas behov.
TAK-ÖVER-HUVUDET-GARANTI OCH BOSTAD FÖRST I STOCKHOLM
De flesta hemlösa sover inte på gatan, men deras boende är inte tryggt eller långvarigt. Metoden ”Bostad först” ska fortsätta användas. Antalet försöks- och träningslägenheter ska öka. Det finns en tak-över-huvudet-garanti, men alla vill inte ta emot det stödet. Vissa behöver hjälp med psykisk sjukdom eller missbruk innan de är villiga att ta emot annan hjälp. Uppsökande team inom socialtjänsten ska därför förstärkas med psykiatrisk och medicinsk kompetens.
LÅNGSIKTIGT STÖD OCH ETT LÄMNA-PROGRAM FÖR VÅLDSUTSATTA
Ingen människa ska behöva begränsa sitt liv på grund av våld eller förtryck. Det viktiga arbetet med att stödja våldsutsatta kvinnor och barn genom skyddade boenden ska fortsätta, och fler vägar till ett nytt liv utan våld skapas. Stödet till kvinnojourerna ska bli mer långsiktigt och främja hög kvalitet.
Vi vill också se ett särskilt Lämna-program för personer som vill bryta med en våldsam relation. Precis som för den som lämnar ett kriminellt liv genom avhopparverksamhet behövs samordnade insatser – där socialtjänst, rättsväsende, sjukvård, arbetsförmedling och civilsamhälle arbetar tillsammans. Det ska finnas ett tydligt stöd för att bygga upp ett nytt liv, med skydd, behandling och vägar till egen försörjning.
EKONOMISKT BISTÅND I STOCKHOLM
Den som inte kan försörja sig själv och sin familj kan få ett tillfälligt ekonomiskt bistånd. Biståndet ska förenas med krav på att aktivt söka jobb eller göra praktik, att ta ett tillfälligt jobb eller gå en SFI-utbildning.
-
Håller du med?