Jan Jönsson

Sju år utan lagförslag för att bekämpa unga kriminella

Tisdag 15 februari 2022

Under valårets första partiledardebatt pekade statsminister Magdalena Andersson på Stockholms stad och anklagade det grönblå styret för att ha dragit ned på resurserna till socialtjänsten.

Idag skriver Jan Jönsson och Anna König Jerlmyr, socialborgarråd och finansborgarråd i Stockholms stad, på Expressen om Stockholms brottsförebyggande arbete och om de lagändringar som krävs för att socialtjänsten ska kunna förhindra att barn och unga dras in i kriminalitet.

– Socialdemokraterna har en förvånansvärt hög svansföring med tanke på att de under sina sju år vid makten inte lyckats presentera ett enda lagförslag för att bekämpa kriminaliteten bland unga. Den grönblå majoriteten i Stockholms stad har under mandatperioden förstärkt socialtjänsten och LSS med över en miljard kronor, säger Jan Jönsson.

I början av året presenterades listan för de propositioner som regeringen ämnar lägga fram innan valet. Där finns inte den nya socialtjänstlagen, vars utredning presenterades redan i augusti 2020. LVU-utredningen med många viktiga förslag som presenterades 2015 läggs inte heller fram på riksdagens bord innan valet.

– Vi behöver en regering som tar sitt ansvar och tar fram ny lagstiftning som gör att socialtjänsten kan hjälpa barn, unga och föräldrar även när samtycke saknas. Stockholms stad kan göra mycket men kommunens förebyggande arbete kan aldrig kompensera för den polisbrist som råder i Stockholm sedan många år, säger Jan Jönsson.

Läs debattartikeln i Expressen här.