Östermalmstorg

Östermalmstorg är en unik del av stadens historia. Region Stockholm kommer snart att renovera tätskiktet i taket i tunnelbanans biljetthall under torget. När det är klart, har vi chansen att få ett nytt, fint Östermalmstorg.

Liberalerna värnar demokratin i stadsutvecklingen och har därför tagit initiativ till att stadens trafikkontor ska samråda med medborgarna innan beslut tas om hur torget ska se ut efter uppgrävningen. För oss är det viktigt att Östermalmstorg åter blir ett levande, tryggt och tillgängligt stadstorg, men också att man tar tillvara torgets historiska värden.

Hur tycker du att Östermalmstorg ska se ut i framtiden?

Ska vi ha fler caféer på torget? Ska vi ha mer torghandel? Fler bänkar att sitta på? Ska vi ha mer träd och buskar? Vilken beläggning ska vi ha på marken? Nåt annat du tänker på?

Läs mer om planerna för upprustningen

Här finns mer information om upprustningen av torget:  https://vaxer.stockholm/projekt/ostermalmstorg-rustas-upp/

Under våren har Stockholms stad haft två informationsmöten på Östermalmstorg för att medborgare ska kunna tycka till om hur torget ska utvecklas. Vi har varit på plats och pratat med många engagerade personer. Stort tack för alla bra idéer och synpunkter!

Kontakta oss!

Vi är fortfarande nyfikna på hur du tycker att Östermalmstorg eller vår stad i övrigt skall utvecklas. Skriv gärna till Björn Ljung, som är ansvarig i Liberalerna för stadsutvecklingsfrågor, och berätta. Du når honom på bjorn.ljung@stockholm.se

Björn LjungBjörn Ljung, ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, bjorn.ljung@stockholm.se
Åsa Nilsson Söderström, ledamot i Trafiknämnden, asa.n.soderstrom@liberalerna.se