Jan Jönsson

Nytt initiativ ska stärka stödet till brottsutsatta och vittnen

Fredag 14 januari 2022

Ungdomsrånen har ökat kraftigt de senaste åren. Därför har Stockholms stad och Länsstyrelsen i Stockholms län tillsammans med tolv myndigheter däribland Polisen, Åklagarmyndigheten och domstolarna i länet, tagit ett initiativ för att stärka stödet till ungdomar som blir utsatta för eller vittne till brott.

I en debattartikel i lokaltidningen Mitt i, presenterar socialborgarrådet Jan Jönsson och landshövdingen Sven-Erik Österberg, det nya samarbetet.

– Vi ser att stödet till barn och unga som utsätts för eller blir vittne till brott behöver stärkas i hela rättskedjan och därför är det mycket viktigt att vi nu får till ett myndighetsöverskridande samarbete i hela länet, säger Jan Jönsson, socialborgarråd i Stockholms stad.

I december presenterade BRÅ en kartläggning som visar att i var femte brottsutredning drar ungdomarna som utsatts för rån sig ur rättsprocessen eller vågar inte medverka. Det nya samarbetet inriktas mot fyra huvudområden: mer information, bättre stöd, starkare skydd under en rättsprocess och mer samhandling mellan myndigheter.

– När allvarliga brott inte polisanmäls eller när polisens förundersökningar måste läggas ner för att målsäganden och vittnen inget säger, går gärningspersoner fria. I förlängningen blir det ett hot mot allas vår frihet, rättssäkerheten och vår demokrati, säger Jan Jönsson.

Några viktiga åtgärder som Stockholms stad vidtar

• Lägsta åldersgräns för hjälp och råd hos kommunens verksamhet för stöd åt unga brottsoffer (Stödcentrum) sänks från 12 till 10 år.
  • Stödcentrum i Stockholms stad stärks med en heltidstjänst som ska besöka skolor och fritidsgårdar för att ge råd och stöd i samband med lokala rånvågor.
  • Samarbetet mellan polisens brottsoffer- och personskyddsgrupp (BOPS) och socialtjänsten ska stärkas, när det finns en allvarlig hotbild mot vittnen.
  • Stödcentrum byter namn till Stödcentrum för unga brottsutsatta och vittnen, för att markera att målgruppen vidgats till att även omfatta unga vittnen.