Se alla

Ny rapport ska öka tryggheten och studieron i Stockholms skolor

Fredag 29 november 2019

Resultaten i de senaste årens brukarundersökningar är oroväckande. Alldeles för få elever känner sig trygga i skolan. För att förstärka skolornas trygghetsarbete inför den grönblå majoriteten år 2020 en årlig trygghetsrapport.

Att barn och unga upplever skolan som en trygg plats är avgörande för att elever ska kunna ta till sig kunskapen och koncentrera sig på lektionerna. Det är också en förutsättning för att läraren ska kunna ägna sitt arbete åt kunskapsuppdraget. Den grönblå majoriteten inför därför en årlig trygghetsrapport. Syftet med rapporten är att i större utsträckning analysera och följa upp skolornas trygghetsarbete. Enligt 2018 års brukarundersökning minskade andelen elever i årskurs 8 som känner sig trygga i skolan med hela sex procentenheter, och årets undersökning visar att den trenden håller i sig. Bara 75 % av eleverna i årskurs 8 känner sig trygga i skolan. Det är en utveckling som måste brytas.

– För att alla elever ska nå kunskapsmålen och för att lärarna ska trivas i sin arbetsmiljö krävs trygga skolor och lugn och ro i klassrummen, säger Lotta Edholm (L), skolborgarråd i Stockholms stad.

– Vi har sedan den grönblå majoriteten tog över styret i Stockholm bland annat infört förväntansdokument för alla skolor och centrala riktlinjer för trygghet och studiero. Trygghetsrapporten ska förstärka arbetet ytterligare. Vi är fast beslutna om att bryta den negativa trenden, avslutar Lotta Edholm (L), skolborgarråd i Stockholms stad.

Fakta

Varje år genomförs brukarundersökningar i grundskolan. Totalundersökningarna genomförs i årskurserna 2, 5 och 8 samt till föräldrarna i årskurs 2. I år är det tionde året som undersökningen genomförs i Stockholms skolor.

Exempel årskurs 8:

Jag känner mig trygg i skolan

2017 2018 2019
84% 78% 75%

Jag kan arbeta i lugn och ro på lektionerna

2017 2018 2019
55% 45% 44%

Den grönblå majoriteten antog i våras riktlinjer för trygghet och studiero och förväntansdokument.

Riktlinjer för Trygghet och studiero:

Riktlinjerna syftar till att förtydliga de befogenheter och åtgärder som skolans styrdokument föreskriver. Riktlinjerna tydliggör exempelvis vilka disciplinära åtgärder som finns att tillgå för att komma tillrätta med en elevs ordningsstörande uppträdande.

Förväntansdokumentet:

Förväntansdokumentet belyser vad föräldrar och elever kan förvänta sig av skolan, och vad skolan kan förväntar sig av föräldrar och elever. Dokumentet fungerar som en bas för mer specifika förväntningar som formuleras på respektive skola i samverkan med elever och föräldrar.