Jan Jönsson – ny gruppledare i Liberalernas fullmäktigegrupp

Onsdag 15 januari 2020

Liberalernas fullmäktigegrupp i Stockholms stadshus har idag utsett Jan Jönsson, socialborgarråd, till gruppledare.

Gruppledaren och skolborgarrådet Lotta Edholm (L) meddelade i onsdags (8/1) att hon lämnar Stockholmspolitiken. Liberalernas fullmäktigegrupp har idag valt Jan Jönsson som ny gruppledare.

– Det känns meningsfullt att få försvara de frihetliga värdena i Sveriges huvudstad, inte minst nu när samhällsklimatet blivit allt mer människofientligt och rasistiskt, säger Jan Jönsson, ny liberal gruppledare i Stockholm.

Jan Jönsson har varit fritidspolitiker i Skärholmen i 20 år och när den grönblå majoriteten bildades i oktober 2018 utsågs han till socialborgarråd. Sedan dess har Jönsson blivit ledamot i både partistyrelse och partiledning.

– Avståndet växer mellan den som har alla möjligheter och den som har begränsad frihet. Ekonomisk och social utsatthet, otrygghet, intolerans, diskriminering, trångboddhet. Allvarliga problem som många möter i sin vardag. Jag vill använda min nya plattform i politiken till att skapa förändring, avslutar Jan Jönsson (L).