Jan Jönsson

Jan Jönsson (L) till regeringen: Begrav inte tidiga insatser i ännu en utredning!

Fredag 29 april 2022

Regeringen presenterade på torsdagen att den tillsätter en utredning för att kunna sätta in öppna insatser till vårdnadshavare utan samtycke. Jan Jönsson (L), socialborgarråd i Stockholms stad och ansvarig för Sveriges största socialtjänst, konstaterar att regeringen haft flera år på sig att göra det.

– Jag blir otroligt frustrerad när jag ser statsminister Magdalena Andersson – flankerad av Morgan Johansson och Anders Ygeman – stå och lägga ut texten om att de nu vänder på varje sten för att stoppa gängkriminaliteten. Regeringen har haft åtta år på sig att ge socialtjänsten större möjligheter att komma in tidigare för att förhindra att våra ungdomar dras in i kriminalitet – men regeringen har inte gjort någonting, säger Jan Jönsson (L).

Han påpekar att LVU-utredningen föreslog redan 2015 precis den utredning om öppna insatser till vårdnadshavare utan samtycke som regeringen nu tillsätter – fast sju år senare.

– Under tiden som regeringen har rullat tummarna har barn som vi hade kunnat rädda hunnit börja skolan, börja högstadiet och dras in i kriminalitet eller missbruk. I Stockholm har vi satsat en kvarts miljard på arbetet med barn och unga under den här mandatperioden men vi har inte fått uppbackning från staten – bara löften om fler utredningar.

Jan Jönsson (L) konstaterar att såväl LVU-utredningen 2015 som utredningen om en ny socialtjänstlag har legat på regeringens bord i åratal utan att förverkligas. Frågan om fler öppna insatser utan samtycke har dessutom utretts av Socialstyrelsen under flera års tid, men har inte lett till någon lagstiftning.

Han efterlyser dessutom fler åtgärder i form av en ny sekretesslagstiftning så att skolan, socialtjänsten och polisen får lov att utbyta information, fler poliser som utreder alla grova brott som begås av barn och unga under 15 år, samt stöd till unga brottsutsatta och vittnen som idag ofta inte vågar anmäla eller vittna om vad de har upplevt.

– Om vi ska vända på varenda sten måste vi börja med dem som ligger framför fötterna på oss. Tiden för fler presskonferenser är över. Det är sedan länge dags att ge socialtjänsten, skolan och polisen verktyg att gripa in tidigare för att hindra våra barn att dras in i klorna på gängen, avslutar Jan Jönsson (L), socialborgarråd i Stockholms stad.