Den grönblå majoriteten säkerställer stödet till kvinnojourerna

Måndag 16 december 2019

socialnämndens organisations- och föreningsutskott på tisdag tas beslut om stöd till kvinnojourerna. De juridiska förutsättningarna för hur en kommun finansierar skyddade boenden är just nu under nationell utredning. Därför har socialförvaltningen, inför sammanträdet på tisdag, föreslagit en nedtrappning om 20 procent på det ekonomiska stödet. Den grönblå majoriteten kommer inte att gå på förvaltningens förslag i detta ärende.

-För mig är det oerhört viktigt att kvinnojourerna får långsiktiga förutsättningar att bedriva sin verksamhet, därför kommer jag och den grönblå majoriteten se till att stödet, till de föreningar som driver fungerande skyddade boenden, ligger kvar på samma nivå som förra året, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

Staden har det yttersta ansvaret att se till att den som är utsatt får det stöd och den hjälp som den behöver. De idéburna organisationerna bedriver en väldigt viktig verksamhet och Stockholms stad fördelar drygt 81 miljoner för 2020 till ideella krafter.

-De idéburna organisationernas insatser är ovärderliga för staden och för personer som lever i utsatthet, därför ökar vi stödet för flera kvinnojourer i jämförelse med förra året, avslutar socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

Fakta
De kvinnojourer som berörs är Alla Kvinnors Hus, Somaya kvinno- och tjejjour och Stiftelsen Unga Kvinnors Värn, som får motsvarande eller mer än 2019 års nivå.