Jan Jönsson

Socialtjänstens säkerhetsarbete mot hot och våld stärks

Torsdag 7 oktober 2021

Vi ser idag en utveckling där socialsekreterare utsätts för hot och våld i sin yrkesutövning. När det händer ska inte den enskilde socialsekreteraren ensam behöva hantera situationen.

– Många socialsekreterare upplever idag en utsatthet i sin yrkesutövning. Nu tillför vi 4 miljoner i Stockholm stads budget för 2022, för att socialtjänsten på varje stadsdel ska kunna förstärka eller utöka sitt säkerhetsarbete, säger Jan Jönsson, socialborgarråd i Stockholms stad.

Idag har stadsdelarna som regel en tjänst på halvtid eller mindre som ansvarar för säkerheten. Det har dock visat sig att dessa tjänster oftast innehas av personer som saknar tillräcklig säkerhetskompetens för att kunna hantera situationer för anställda som utsätts för hot och våld. Deras arbete är i regel mer inriktat kring skalskydd, systematiskt brandskyddsarbete och fysiskt säkerhetsarbete.

– Jag tycker att det är jätteviktigt att det finns kvalificerad personal med kompetens kring säkerhet dit medarbetare kan vända sig för stöd och hjälp i ärenden som gäller hot och våld. Stödet kan t.ex. handla om att ta fram larmpaket eller koppla på krissamtal. Det är det helt nödvändigt att öka kompetensen i säkerhetsfrågor för att garantera en trygg arbetsmiljö för våra socialsekreterare, säger Jan Jönsson.