En liberal skolpolitik för Stockholm

Kunskap är varje människas viktigaste redskap för att växa. Utbildning bryter barriärer och öppnar nya vägar i livet. Därför är investeringar i en skola för kunskap den viktigaste insatsen för ett samhälle där klassresor är möjliga. Och därför brinner vi liberaler för skolfrågor, sedan mer än hundra år tillbaka.

Ny stor satsning på särskilt stöd i stadens skolor

Idag utgår svensk skola i hög grad från att samma skolgång ska passa för alla. Men för en del barn med stora behov av särskilt stöd fungerar inte det. Konsekvensen blir för en del ett stort lidande och att det blir mycket svårt att lära sig. De elever som behöver särskilt stöd ska få det och det är viktigt att relevanta stödinsatser sätts in i ett tidigt skede under elevens skolgång.

Därför har vi initierat en helt ny och utbyggd organisation för särskilt stöd. Alla skolor vars elever har behov, ska införa särskilda undervisningsgrupper. För de elever som har ett mer omfattande behov av stöd öppnar resursgrupper i varje stadsdel. Till dessa grupper knyts fler kompetenser. Den nya organisationen för särskilt stöd säkerställer att vi möter det växande behovet. CSI-grupperna för eleverna med mest omfattande behov kvarstår utan förändringar.

Bättre utmaningar till särskilt begåvade elever

Enligt Skolverket är fem procent av barnen i skolan särskilt begåvade elever. Högpresterande elever saknar ofta anpassad undervisning, vilket kan leda till att eleverna inte upplever undervisningen som stimulerande och utmanande. Det riskerar i förlängningen att påverka deras motivation att studera och deras prestation negativt. Därför ska nu de elever som behöver större utmaningar också få det. Liberalerna har infört en handlingsplan för hur skolor ska möta elever med särskild begåvning på bästa sätt. Vi har också startat en pilotverksamhet med spetsklasser i naturvetenskap och matematik.

Vi vill att spetsklasserna permanentas och vi vill kunna starta fler – i exempelvis humaniora och programmering.

Tidiga insatser för barn och unga i riskzon

Skolan, socialtjänsten och polisen behöver samarbeta när det gäller att tidigt upptäcka unga i riskzonen och sätta in sociala stödinsatser tidigt för barn och ungdomar så att de inte hamnar snett i livet.

För att åstadkomma snabba insatser är det viktigt att skolan, socialtjänsten och polisen pratar med varandra så att barn och unga får det stöd de behöver på stan, på familjecentraler, fritidsgårdar,  polisstationer och andra platser i deras vardag.

Stockholm ska ha bäst lärarlöner och bäst utvecklingsmöjligheter i landet

En framgångsrik skola förutsätter att läraryrket har hög status och att lärare och skolledare kan utöva ett tydligt pedagogiskt ledarskap. De mest lämpade ska attraheras av läraryrket och få goda förutsättningar att göra skillnad. Stockholm ska vara ledande i landet vad gäller lärarnas löner och utvecklingsmöjligheter för skickliga lärare.

Bättre skolresultat i skolorna på Järva

Att skolan är bra är särskilt viktigt för de elever som fått en svår start i livet, eller har föräldrar som själva inte kommer från studievana hem. Ett av våra vallöften 2018 var att prioritera skolan i stadens utsatta områden. Skickliga lärare och rektorer, en omfattande skolreform och höga förväntningar har gett resultat – betygsresultaten på Järva har ökat markant. I Stockholms skolor ska alla kunna utvecklas efter sina förutsättningar och de som har störst behov av hjälp ska också få mest stöd. För att alla elever ska kunna få en bra skolgång behöver varje skola präglas av trygghet och studiero.

Det här vill vi:

• Stockholm ska ha Sveriges bästa skolor och förskolor. Stockholm ska vara löneledande för lärare och skolan ska vara Stockholms bästa arbetsplats.

• Fortsatt rikta särskilda resurser till skolor som har större utmaningar så att resultaten kan förbättras, samt utvärdera vilka åtgärder som ger bäst effekt på elevernas kunskapsresultat så att skolan gör rätt saker.

• Förbättra stödet till elever i behov av särskilt stöd, och se till att fler elever i behov av särskilt stöd får det, genom en ny och utbyggd organisation för särskilt stöd.

• Stärka tillgången till elevhälsan för elever med psykisk ohälsa. Ingen ska behöva må dåligt på grund av att elevhälsan är otillgänglig. Varje skola ska ha ett fungerande elevhälsoteam med tillgång till skolkuratorer, skolpsykologer, skolsköterskor, skolläkare och specialpedagogisk kompetens.

• Skolnärvaro är en förutsättning för att gå ut skolan med godkända betyg. Skolsociala team ska hjälpa hemmasittarna tillbaka till klassrummet.

• Skolan och klassrummen ska präglas av lugn och ro. Nolltolerans mot våld och kränkningar. Skolorna ska vara tydliga med att det som benämns mobbning ofta handlar om brottsliga gärningar, och det ska inte accepteras. Hotfulla elever som utsätter andra för fara ska kunna stängas av snabbt och erbjudas annat stöd och undervisning.

• Stå upp för valfriheten för elever och föräldrar i skolan.

Isabel Smedberg-Palmqvist, vice ordförande kulturnämnden, och Jan Jönsson, oppositionsborgarråd.