Ny telefonlinje för socialtjänstfrågor under coronakrisen
Onsdag 29 april 2020
Igår (28/4) öppnade Stockholms stad en ny telefontjänst dit stockholmarna kan vända sig med socialtjänstfrågor under coronakrisen.
– Den nya telefonlinjen blir ingången till staden vid socialtjänstfrågor som barn, unga och ekonomiskt bistånd, ungefär som vårdguiden 1177, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).
För den som redan har en kontakt med handläggare på socialtjänsten är det fortsatt med den man ska hålla kontakten. Socialjouren har sedan tidigare rådgivning på nätet, där man kan ställa anonyma frågor till socialtjänsten i Stockholms stad via chatt eller webbformulär.
– Jag hoppas att människor ska kunna få stöd och råd med sina socialtjänstrelaterade frågor som har uppstått med anledning av coronapandemin, genom socialjourens nya telefonlinje och socialrådgivningen på nätet, säger Jan Jönsson (L).
Telefonnummer: 08-508 25 600
Öppettiderna under maj till och med augusti är:
Måndag – torsdag: 08:00 – 16:00
Fredag: 08:00 – 15:00