Jan Jönsson

Ny liberal politik för utsatta och ofria människor i Sverige – Det Glömda Sverige

Söndag 21 november 2021

Idag har Liberalernas landsmöte beslutat om ett nytt liberalt program för ”Det Glömda Sverige” med 76 konkreta förslag på hur vi ska öka friheten för till exempel våldsutsatta kvinnor och barn, hemlösa, funktionsnedsatta, sexuellt utnyttjade, socialt utsatta och placerade barn, ofrivilligt ensamma, missbrukare och personer med psykisk ohälsa.

– De människor som lever i det glömda Sverige är de som mitt i vår välfärd lever i ofärd, har rätt till mer stöd men oftast inte är med när beslut fattas eller när resurser fördelas. Varje grupp är liten så deras behov får inte tillräckligt mycket uppmärksamhet i den politiska debatten i vårt land. Därför är det viktigt att Liberalerna outtröttligt kämpar för att de här människorna får möjligheter att leva ett gott liv, så som de själva önskar, säger Jan Jönsson.

– Vi liberaler tycker att varje individ ska ha lika rätt till ett självständigt liv, oavsett förutsättningar, förmågor eller bakgrund. ”Det Glömda Sverige” är det mest omfattande program på det sociala området som partiet har tagit fram på 30 år och jag är väldigt glad över att vi nu har nya konkreta förslag som jag och mina liberala kollegor runt i landet kan driva de kommande åren, säger Stockholms stads socialborgarråd Jan Jönsson.

Jan Jönsson har lett arbetet med att ta fram programmet och det bygger på många möten med forskare, socialsekreterare, poliser, fältassistenter, socialchefer och andra professionella inom socialtjänst, institutionsvård och psykiatri.

Det glömda Sverige-programmet finns att läsa i sin helhet här med start på sidan 59.

Exempel på förslag i programmet:

• – Rätt till skolframgång, hälsoundersökningar och tandvård för placerade barn
  • – Nationell Tak-över-huvudet-garanti för hemlösa
  • – Låt barn slippa umgänge med förälder som slår och misshandlar
  • – Sexköp av barn under 18 år ska jämställas med våldtäkt
  • – Socialtjänsten och första linjens barn- och ungdomspsykiatri ut på skolorna
  • – Nära samarbete mellan polis och socialtjänst för att stoppa sexhandel och prostitution
  • – Fler mellantvångsinsatser tidigt för barn och unga som riskerar att hamna snett i livet
  • – Tvärprofessionella team mellan socialtjänst och sjukvård för att stötta missbrukare
  • – Psykiatriambulanser i hela landet
  • – Större valfrihet för funktionsnedsatta så att de kan välja var de vill jobba och var de vill bo
  • – Nationellt stöd för trygghetsringning till ofrivilligt ensamma äldre