Lotta Edholm: Matematikkunskaperna återspeglas inte alltid i betygen
Fredag 21 februari 2020
Hösten år 2011 tog skolborgarrådet Lotta Edholm initiativ till ett årligt diagnostiskt prov i matematik. Nu finns resultaten för 2019.
Matematikkunskaperna ökar bland Stockholms elever, det visar det årliga Stockholmsprovet. Resultaten för 2019 visar även att elever från 16 grundskolor presterat sämre på Stockholmsprovet än förväntat utifrån deras grundskolebetyg och att elever från 27 grundskolor har presterat bättre på Stockholmsprovet än förväntat utifrån deras grundskolebetyg.
– De grundskolor som år efter år sätter för låga eller för höga matematikbetyg måste göra någonting åt sin bristande betygssättning. Gymnasieskolan har betygsintag och felaktig betygsättning från grundskolan kan i värsta fall leda till att elever inte kommer in på den gymnasieskola de sökt, säger Lotta Edholm (L), skolborgarråd i Stockholm.
Vid uppdelning per kön visar rapporten att pojkar i genomsnitt presterar drygt 9 procent bättre på matematikprovet än flickorna.
– Samtidigt har pojkar i genomsnitt marginellt längre grundskolebetyg i matematik, det är alltså betydligt vanligare med restriktiva betyg för pojkar och generösa betyg för flickor. Så kan det inte fortsätta. Betygssättningen måste återspegla elevernas faktiska kunskaper, säger Lotta Edholm (L).
Fakta
Stockholmsprovet är ett årligt diagnostiskt prov i matematik för eleverna i årskurs 1 i gymnasieskolorna i Stockholms stad. Syftet med provet är att utvärdera grundskolornas betygsättning och beskriva kunskapsläget.