Edholm (L): Granska skolskjutsarna i Stockholms stad

Torsdag 19 november 2015

Under hösten har ett stort antal brev från föräldrar med vittnesmål om problem med Stockholms stads skolskjutsar inkommit till Liberalerna. Redan hösten 2014 ville Liberalerna liberalerna att avtalet skulle rivas upp. Nu kräver Lotta Edholm (L) att en förnyad undersökning av hur skolskjutsentreprenören Samtrans lever upp till kvalitetskraven.

Det är stadens skyldighet att se till skolskjutsen fungerar. Trots det har nu ytterligare en termin gått utan någon som helst reaktion från majoriteten. Skolborgarrådet måste nu ta sitt ansvar och agera kraftfullt, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Skolskjutsarna är till för barn som till exempel på grund av sin funktionsnedsättning behöver hjälp för att kunna ta sig till och från sin skola. Det kan röra till exempel barn med kognitiv funktionsnedsättning och/eller andra funktionsnedsättningar.

Bland de brev som Liberalerna har mottagit finns både berättelse om långa och upprepade förseningar samt skjutsar som inte kommit. Dagens Nyheter har pratat med drabbade familjer och ställt frågor till ansvarigt borgarråd, Olle Burell (S), som menar att ett nytt avtal inte kan komma på plats tidigare än någon gång under 2017 – trots att befintligt avtal löper ut 2016.

Resonemanget att det är svårt att rätta till situationen ger Lotta Edholm inte mycket för:

Det är struntprat att skolborgarrådet inte kan göra något åt skolskjutsarna. Han skulle när som helst kunna inleda en hävning av avtalet, men vill eller orkar inte. Istället väljer han, efter över ett år vid makten, att skylla ifrån sig. Det är allt annat än att ta ansvar, säger Lotta Edholm.