Chockhöjning av markhyror väntas – boende får ta smällen

Liberalerna går emot förslaget

Onsdag 6 april 2016

Stockholms exploateringsnämnd väntas den 14 april besluta om höjda avgifter för bostadsrätter och småhus som upplåts med tomträtt, det vill säga där föreningen eller husägaren hyr marken av Stockholms stad. För en bostadsrätt på 77 kvm kan höjningen bli 1250 kronor i månaden, vilket motsvarar en högre avgift om 15 000 om året för ett hushåll.

Liberalerna kommer att gå emot förslagen. De föreslagna höjningarna är orimligt stora och innebär en stor påverkan på människor med vanliga inkomster som bor i Stockholm, anser partiet.

– Med de här förslagen blir det över en natt dyrare för många att bo, i ett läge där Stockholms innerstad redan håller på att bli omöjligt för vanliga människor att bo i. Vi pratar om en dold skattehöjning på mer än en tusenlapp i månaden ovanpå bolån och den avgift man redan idag betalar till bostadsrättsföreningen, säger Abit Dundar, gruppledare för Liberalerna i exploateringsnämnden.

Förslagen innebär stora höjningar av tomträttsavgälden i områden där markpriserna stigit de senaste åren. Det gäller innerstaden men också bl.a. Bromma, Enskede, Gröndal, Liljeholmen, Hägerstensåsen och Kärrtorp. För flerbostadshus anges att en normlägenhet på 77 kvadratmeter kan få en förhöjd kostnad motsvarande 1250 kronor i månaden – det vill säga 15 000 kronor om året för ett hushåll. För småhus anges att höjningarna kan bli upp till 18 000 kronor om året (1 500 kronor i månaden).

– Chockhöjningen kommer särskilt att drabba de som bor i områden där priserna ökat men som har helt vanliga eller låga inkomster, som pensionärer. För Liberalerna är det självklart att vi måste bygga fler hyresrätter och fler bostadsrätter i hela Stockholm, men det löser vi inte genom att chockhöja boendekostnaderna för människor som redan bor här, säger Abit Dundar (L).

Länk till ärendena i exploateringsnämnden 14 april: Ärendena 10 och 11 på föredragningslistan.