Extremiststrategin: L:s kommentarer

Måndag 16 maj 2016

Gulan Avcis anförande i Stockholms kommunfullmäktige den 16 maj 2016

Den så kallade Islamiska staten är en fiende mot civiliserade samhällen världen över. Dess anhängare föraktar vår demokrati och vad den står för. Dessa anhängare finns även här i Stockholm. Många ungdomar har rest ner för att slåss för IS. En del av dem har återvänt och utgör ett hot även här. Radikaliseringen av ungdomar är ett hot mot demokrati och frihet, men också mot flickors rätt att leva sina egna liv. Stockholm är i frontlinjen i vår tids viktigaste strid.

-Kampen mot extremism är en angelägenhet för demokrater oavsett partifärg. Därför har Liberalerna medverkat till att ta fram den här strategin. Utgångsläget var dåligt. Vi stod med ett helt verklighetsfrånvänt dokument som socialnämnden tagit fram. För Liberalerna var en förutsättning för att ens diskutera att detta slängdes i papperskorgen. Stockholms strategi måste bygga på glasklara värderingar.

-Lotta Edholm är inte här idag, men jag vill säga att utan henne hade Stockholm inte haft en strategi som kan samla en bred majoritet. Liberalerna har drivit på för en strategi byggd på vetenskap, inte på löst tyckande. Vi har tagit initiativ till att anlita Försvarshögskolan i det här arbetet, som har några av världens ledande experter. Försvarshögskolan kommer också att delta i att ta fram de lokala handlingsplanerna.

-För det är nu som arbetet börjar. Skola, fältarbetare, bostadsbolag, socialtjänst. Alla måste hjälpas åt för att ta kampen mot extremismen. Ingen förtroendevald eller anställd i Stockholms stad kan välja att ställa sig utanför.

– Vår personal måste få handfast hjälp att agera. Liberalerna har drivit på för att staden nu ska ansluta sig till EU:s Radicalisation Awareness Network som sprider kunskap till anställda på fältet.

– Det här arbetet har tagit tid. Hade majoriteten varit bättre förberedd så hade vi haft en strategi på plats redan förra året. Vi kommer att bevaka framtagandet av de lokala planerna, men också att den här strategin följs upp. Nya extrema miljöer kommer att dyka upp. Vi måste vara redo för framtidens hot.

– Liberalerna har tagit ansvar och medverkat till stora förbättringar. Det finns människor i vår stad som kan vittna om terrorn och extremismen. De som har flytt undan IS barbariska välde. De som överlevt förintelselägren och Gulag. De som har fått en fristad i Stockholm. För deras skull, för allas vår skull, måste vi gemensamt stå upp för demokratin och människovärdet. Jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag.

(Det talade ordet gäller)