​Samhällskrisen kräver ansvarstagande av alla

Onsdag 25 mars 2020

Coronaviruset är bland de största av utmaningar som Stockholm stått inför på flera årtionden. Krisen ställer höga krav på det medmänskliga ansvaret. I en debattartikel skriver socialborgarrådet och skolborgarrådet hur vi alla kan dra vårt strå till stacken.

Grundskolor och förskolor i Stockholm är i enlighet med de nationella rekommendationerna öppna och ordinarie undervisning pågår. Men redan idag är många elever hemma på grund av exempelvis förkylningssymtom och gymnasieeleverna studerar på distans. Vi får inte glömma bort de elever för vilka skolan är den enda räddningen från en utsatt tillvaro, skriver socialborgarrådet Jan Jönsson och skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist i en debattartikel på Stockholmdirekt.

– Det här är en samhällskris som kräver ett stort ansvarstagande av alla. När elever inte är på plats i skolan behöver vi alla ta ett större ansvar för att se barn som kan fara illa, föräldrar måste ta sitt ansvar att se till att barnen faktiskt studerar och elevhälsans viktiga arbete måste fortgå, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

– Äldre elever behöver vara förebilder och ta ansvar för sina egna studier. Halva vårterminen återstår och det är studietid som ingen elev har råd att förlora, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

Fakta

Vid misstanke om att ett barn far illa, kontakta socialtjänsten i din stadsdel eller Socialjouren.