Se alla

​Kraftigt förbättrade skolresultat på Järva

Måndag 28 september 2020

Den grönblå majoriteten har i årets skolbudget satt ett särskilt fokus på kunskapsresultaten i utsatta områden. Arbetet har resulterat i markant förbättrade skolresultat på Järvaområdet.

– Alla skolor ska vara bra skolor, bara så kan varje barn få möjlighet att nå sina drömmar. Nyckeln till förbättrade skolresultat är insatser på bred front, skickliga lärare och rektorer och en välfungerande samverkan mellan skola och socialtjänst kring de barn som riskerar att hamna snett, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

Det genomsnittliga meritvärdet i Järvaområdet har ökat från 196 poäng år 2019 till 208 poäng i år. Behörigheten till gymnasiet har ökat från 62,8 procent 2019 till 72,1 procent i år.

– Att resultaten ökat visar att vi är på rätt väg, samtidigt har detta omfattande arbete kring utsatta områden i princip bara påbörjats. Jag är fast övertygad om att lyckas, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

Insatser för att förbättra kunskapsresultatet i särskilt utsatta områden:

  • Stödresurser inom central förvaltning så som lärarcoacher, processtöd och insatser inriktat på språkutveckling.
  • Möjlighet för rektorer att införa lönetillägg om 3000 kronor/månad för medarbetare.
  • Analys av språk- och kunskapsutvecklande arbete, som utmynnar i att varje skola skriver fram en strategi som genomförs i samverkan med utbildningsförvaltningen.
  • Lektorer har anställts på tre av skolorna i syfte att utveckla och stärka det kollegiala lärandet med fokus på elevers kunskapsutveckling.
  • Utbildningsinsatsen ”Nytorpsmodellen” som syftar till att stärka elevhälsoarbetet, genomförs på alla högstadieskolor och på flera av F-6 skolorna. I denna utbildning medverkar även skolsocionomerna som är anställda av stadsdelsförvaltningen inom ramen för de skolsociala teamen.
  • Vissa högstadieskolorna har ett pågående arbete genom det våldspreventiva programmet MVP (Mentorer i våldsprevention) tillsammans med fältassistenter och polis. Ytterligare skolor påbörjar detta under hösten.
  • Uppföljningen av eleverna närvaro prioriteras.
  • En ny grundskoleorganisation har bildats på Järva för att bättre kunna samordna förvaltningens insatser i området. Syftet är att öka likvärdigheten mellan skolor, dels när det gäller att kompensera för elevers olika förutsättningar, dels för skolors förmåga att uppnå goda resultat. Förändringar ska även stärka samverkan mellan skola, polisen och socialtjänsten.