Fler väljer bort kriminalitet efter stadens insatser

Onsdag 23 september 2020

– Det är oerhört positivt att vi nu kan se att socialtjänstens arbete ger resultat. Vi kommer att fortsätta utveckla de sociala insatsgruppernas verksamhet genom att också ta fram metodhandledning och utvärdering för arbetet med unga 12-18 år säger Jan Jönsson, socialborgarråd i Stockholms stad.

Stadens avhopparprogram för grov brottslighet har ökat inflödet av personer som vill hoppa av. Under flera år arbetade man med bara två till tre ärenden per år. I dagsläget finns 22 personer i avhopparprogrammet.

– Tack vare ett nära samarbete med polisen har vi kunnat fånga upp fler personer som vill ha stadens hjälp med att lämna gängkriminaliteten. Staden kommer nu att placera socialsekreterare med polisens brottsoffer- och personsäkerhetsverksamheten för en ännu bättre samverkan, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

Sociala insatsgrupper (SIG)
De sociala insatsgrupperna har funnits sedan 2012. De jobbar med ungdomar och unga vuxna som vill bryta med kriminalitet.

Under första halvåret 2020 har 35 individer skrivits ut, varav 33 män och två kvinnor. Resultaten visar att av de utskrivna har 26 personer bostad, 8 personer har påbörjat studier och 13 personer har arbete efter avslutade insatser från de sociala insatsgrupperna. Vi ser också att färre använder droger eller är misstänkta för brott.

Foto: Johan Bergmark