Rädda inventeringen av djur- och växtliv i skärgården

Tisdag 20 mars 2018

Lotta Edholm, Liberalerna, Stockholms Stadshus Februari 2017
© Lena Larsson

Skärgårdsstiftelsen har inventerat och dokumenterat växt- och djurlivet i Stockholms skärgård i 33 år. Men nu är framtiden för den årliga rapporten Levande skärgårdsnatur hotad, på grund av att Skärgårdsstiftelsen inte längre kan stå för hela finansieringen, rapporterar SVT. Liberalerna vill att Stockholms stad om möjligt tar över delar av finansieringen så att arbetet kan fortsätta:

–  Inventeringen av arter är alldeles för viktig för att det ska råda osäkerhet kring finansieringen. Liberalerna vill att frågan får en snabb lösning och föreslår att Stockholms stad om möjligt tar över delar av finansieringen av detta uppdrag så att arbetet kan fortsätta, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare i Stockholms stad.

–  Skärgården är en unik resurs med stora naturvärden, men som också skapar jobb och tillväxt. Det skulle vara bedrövligt om vi inte värderade den biologiska mångfalden högre, säger Karin Karlsbro (L), gruppledare i Norrtälje kommun och ordförande i Liberalernas skärgårdspolitiska grupp.