Nya LSS-beslut inför sommaren

Onsdag 20 maj 2020

Stockholms stad har under de senaste två månaderna vidtagit en rad åtgärder för att skydda personer med funktionsnedsättning från att smittas av covid-19. Inför sommaren kan vi nu informera att vår LSS-kolloverksamhet kommer att hålla öppet.

LSS-kollo hålls öppet under sommaren 2020
Staden kommer likt tidigare år arrangera LSS-kollo i sommar, men med vissa begränsningar. Deltagare som tillhör riskgrupp kommer inte att kunna delta utan de kommer istället att erbjudas andra insatser som t.ex. korttidsvistelse, utökning av personlig assistans, boendestöd eller ledsagning.

Kollona kommer att anpassas enligt gällande nationella restriktioner för att minska risken för smittspridning. LSS-hälsan vid Stockholms stads socialförvaltning kommer att tillgodose kompetensen om smittvägar och basala hygienrutiner samt tillgång på nödvändig skyddsutrustning

– Det känns oerhört glädjande att vi kommer att kunna genomföra våra LSS-kollon, trots den pågående pandemin. Kollovistelsen innebär ett viktigt miljöombyte, roliga friluftsaktiviteter och social samvaro med andra, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L).

Idag har också stadens krisledningsnämnd fattat två nya beslut som berör personer med funktionsnedsättning.

Tillfällig möjlighet att spara ledsagartid
Den som får ledsagning eller ledsagarservice har rätt att använda sina timmar under en tremånadersperiod. För att inte ledsagartimmarna ska brinna inne när aktiviteter måste skjutas upp på grund av Corona, kommer man fram till årsskiftet att kunna använda beviljade ledsagartimmar i upp till 6 månader.

Daglig verksamhet öppnar upp succesivt från 1 juni
Stadens krisledningsnämnd fattade 8 april 2020 beslut om att dagliga verksamheter i huvudsak skulle hållas stängda under perioden 9 april – 31 maj 2020. Från och med 1 juni kan de dagliga verksamheterna inom egen regi och entreprenad successivt öppnas upp under förutsättning att det inte förekommer risk för smittspridning.

Detta gäller daglig verksamhet för upp till 15 personer som inte tillhör riskgrupp. För andra dagliga verksamheter fortsätter socialförvaltningen och stadsdelsförvaltningarna att verka för alternativa utformningar. Enskilda personers möjligheter att delta ska bedömas individuellt. Beslut om gradvis öppnande, alternativt fortsatt stängning av daglig verksamhet, fattas av förvaltningschef, stadsdelsdirektör eller motsvarande som har ansvar för daglig verksamhet genom avtal eller drift i egen regi.

– Det var viktigt att vi agerade tidigt och snabbt för att garantera att smittan inte spreds från daglig verksamhet till våra LSS-boenden. Vi ser nu att det är möjligt att börja öppna upp daglig verksamhet igen i mindre skala. I och med de beslut vi fattar idag ger vi många personer med funktionsnedsättning en meningsfull sysselsättning och en sommar att se fram emot, samtidigt som vi fortsätter skydda människors liv och hälsa, avslutar socialborgarrådet Jan Jönsson (L).