Nu måste det rödgröna styret omedelbart erbjuda ukrainare SFI

Tisdag 28 mars 2023

Idag meddelade arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L) att regeringen nu tillskjuter pengar och gör nödvändiga förordningsförändringar för att kommuner ska kunna erbjuda personer som flytt från Ukraina deltagande i SFI. I vårändringsbudgeten avsätts 100 miljoner kronor.

– Ukrainarna har väntat länge nog och nu finns inga skäl för Stockholms stad att avvakta längre. Regeringen aviserar både pengar och lagändring för att möjliggöra för SFI till ukrainare och vi bör därför välkomna dem att studera svenska omedelbart, säger Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd.

I ett större reportage i SvD idag fortsätter finansborgarrådet Karin Wanngård (S) envist att hålla fast vid den rödgröna stadshusmajoritetens motstånd mot att ge ukrainare möjlighet ett studera på SFI. Detta trots att 39 kommuner i andra delar av landet redan gått före.

– Att finansborgarrådet och den rödgröna majoriteten fortsätter att förvägra ukrainarna möjligheten att få lära sig svenska är anmärkningsvärt. För Socialdemokraterna går tydligen maktprestige före att ge människor förutsättningar till självförsörjning och ett självständigt liv, säger Jan Jönsson (L).

Liberalerna uppmärksammade den rödgröna majoriteten i Stockholms stad på möjligheten att gå före och införa SFI för ukrainare redan vid årets första kommunfullmäktigesammanträde. Sedan dess har dock finansborgarrådet gång på gång vägrat att ta några initiativ, detta trots att alla partier i samband med krigsutbrottet sade sig stå redo att stötta ukrainarna så mycket som möjligt.