Lotta Edholm (L): Byggkapaciteten behöver höjas

Onsdag 7 februari 2018

Lotta Edholm, Liberalerna, Stockholms Stadshus Februari 2017
© Lena Larsson

Idag behandlar kommunstyrelsen stadens förslag till ny översiktsplan för Stockholm. Liberalerna vill se utökad byggkapacitet jämfört med idag. Stockholm behöver fler bostäder, men behöver också en klokare stadsplanering som bygger stad som är hållbar både imorgon och om 100 år.

–  Vi konstaterar att Socialdemokraterna och de rödgrönrosa har sänkt de långsiktiga byggambitionerna jämfört med oss liberaler. Det är bara under två år av deras snart fyra år som de har klarat att bygga mer än under Alliansens två bästa år, och då arbetar de rödgrönrosa ändå vidare på de byggplaner som vi påbörjade. Det betyder att tid förspills. Vi har länge drivit på för ökad byggkapacitet på plan- och byggkontoren så att projekt inte behöver försenas på grund av otillräckliga resurser i staden, men det kravet har passerat ohört. Trots att det byggs mycket så tappar staden ändå i byggkapacitet, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

–  Liberalerna har även kontinuerligt påpekat att nya byggprojekt saknar tillräckligt många utbildningsplatser. Majoriteten vill sätta bilden av att de prioriterar bostäder, men en stad behöver också till exempel skolor, äldreboenden, arbetsplatser och LSS-boenden. Stockholm ska vara en stad som fungerar för de människor som bor här, som är hållbar även om 50 eller 100 år, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.