Liberalerna söker operativ presschef

Torsdag 8 oktober 2020

Vi söker dig som sympatiserar med Liberalernas värderingar och vill bidra till en mer liberal huvudstad. Som operativ presschef kommer du arbeta tillsammans med rotlarna, kanslichefen, pressekreterare, våra två borgarråd såväl som våra ledamöter i nämnder och arvoderade politiker. Tempot är högt och uppgifterna är utmanande.

Som operativ presschef ansvarar du för det dagliga flödet inom media, samt vår kommunikation och marknadsföring i övrigt. Du har en strategisk och analytisk förmåga som du omsätter i ditt operativa arbete och du har en näsa för att göra politiska riskbedömningar. Vi vill att du har en förmåga att se saker som faller mellan stolarna och löser de problem vi ställs inför på ett proaktivt sätt. Vi tror att du har ett stort intresse för lokal politik och en förmåga att fånga upp- och agera på- bra idéer. Du kommer också företräda partiet i press – och kommunikationsfrågor som angår vårt gemensamma majoritetsstyre. Det är en förutsättning att du kan uttrycka dig väl i skrift. Du som söker tjänsten ska ha akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet.

Som operativ presschef får du arbeta med att kommunicera vår politik i media såväl som i våra egna kanaler.

Den vi söker:

• Behöver ha ett gediget intresse och resultat från att ha arbetat utifrån den mediala logiken.
  • Du måste ha en gedigen kunskap antingen inom press/media eller inom marknadsföring med dokumenterade resultat.
  • Ska ha arbetat med press, påverkan eller marknadsföring i minst två år.
  • Ska ha en mycket god förmåga att snabbt sätta sig in i en fråga och formulera budskap.

Det är ytterligare meriterande om:

• Du har erfarenhet från politiskt arbete sedan tidigare
  • Du har jobbat med externa kontaktytor gentemot redaktioner eller marknadsavdelningar tidigare.
  • Du kan orientera dig inom kommunal eller statlig politisk förvaltning
  • Du har en förmåga att se möjligheterna kring PR och storytelling.

Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper.

Om kansliet:
Liberalernas kansli i stadshuset, fördelat på skolroteln och socialroteln, består i dag av två borgarråd och 12 tjänstepersoner Arbetet leds av kanslichefen som också är arbetsgivare. Du kommer befinna dig i en professionell politisk organisation med högt i tak.

Tjänsten är på heltid, med tillträde så snart som möjligt. Provanställning om sex månader kommer omfatta tjänsten.
Upplysningar kan ges av Simon Rothstein Frankander, kanslichef, tfn 08-508 29 879.

Skicka CV och personligt brev till simon.rothstein.frankander@stockholm.se senast den 31 oktober. Rekrytering sker löpande och tillsättning av tjänsten kan ske innan sista ansökningsdag. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Söker presschef