Liberalerna säger nej till chockhöjda tomträttsavgälder

Torsdag 22 september 2016

Under våren presenterade majoriteten i Stockholms stadshus planer för att höja tomträttsavgälderna (markhyrorna) i staden, ett förslag som Liberalerna röstade som enda parti på avslag mot bakgrund av förslagets negativa effekter. Förslaget möts nu av massiv kritik från bolag och organisationer inom byggområdet.

Boendekostnaderna riskerar att stiga och förslaget kan leda till en ökad boendesegregation, menar Hyresgästföreningen. SSSB varnar för att förslaget kan slå hårt mot produktionen av studentbostäder, och Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen är överens om att höjningarna kommer slå hårt mot nyproduktionen av hyresrätter.

–  Det är underligt att majoriteten vill göra det dyrare att bo och dyrare att bygga samtidigt som Stockholm har en allvarlig bostadsbrist. Vi måste bygga mer, och vi måste göra det på ett sätt som motverkar segregationen istället för att förstärka den, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

–  Istället för att stimulera nyproduktion blir det dyrare. De riskerna framkommer tydligt när förslaget nu möts av ett ramaskri från så många bolag och organisationer, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

–  Liberalerna kommer att säga nej till förslag som får dessa dramatiska konsekvenser. Att späda på segregationen och hämma byggandet går stick i stäv med de ambitioner vi liberaler har för Stockholm, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Läs mer i Mitti: Massiv kritik mot höjda tomträttsavgälder