Liberalerna överklagar Nordiska motståndsrörelsens demonstrationstillstånd i Stockholm

Onsdag 22 augusti 2018

Liberalerna i Stockholms stad överklagar Nordiska motståndsrörelsens (NMR) demonstrationstillstånd inför lördagen 25 augusti till Förvaltningsrätten. Liberalernas valledare i Stockholm, Martin Ängeby (L), kommenterar:

–  Nazisterna vill störa den demokratiska processen. När de tillåts demonstrera på en plats där det ska pågå flera aktiviteter från olika partier i valrörelsen, då kommer man att skrämma bort vanliga människor från platsen. De liksom andra har rätt att yttra sig, men inte att stå i vägen för andras demokratiska rättigheter, säger Martin Ängeby (L), valledare för Liberalerna i Stockholm.

Fakta:

NMR har fått polistillstånd att ha en demonstration på Kungsholmstorg, Kungsholmen, på lördag. Samtidigt har Liberalerna och andra partier sedan tidigare tillstånd att ha valmöten och torgmöten på platsen. Liberalerna menar att NMR:s demonstration både kommer att störa de politiska partiernas möjligheter att genomföra aktiviteter på platsen, och stockholmarnas möjligheter att utnyttja sina demokratiska rättigheter och ta del av valrörelsen under dagen. Därför har Liberalerna idag skickat in ett överklagande av NMR:s demonstrationstillstånd till Förvaltningsrätten.