Se alla

Ingen Östlig förbindelse med rödgrönrosa majoritet

Tisdag 21 augusti 2018

Om den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm skulle sitta kvar efter valet i september blir det sannolikt ingen östlig förbindelse på grund av splittring mellan de rödgröna partierna. Socialdemokraterna svarar att de är för att bygga en Östlig förbindelse, medan Vänsterpartiet och Miljöpartiet är emot. Därmed missas en chans till bättre framkomlighet och bättre luftkvalitet i Stockholm om nuvarande majoritet sitter kvar. Det här är en fråga av många som förtjänar svar när Socialdemokraterna imorgon ska presentera sitt valmanifest för Stockholm, menar Lotta Edholm (L):

–  Bygger vi inte östlig förbindelse så bygger vi in oss i en trafikinfarkt i Stockholm. Socialdemokraterna i Stockholm har inte lyft ett finger för att gå vidare med Östlig förbindelse under mandatperioden och verkar vackla under internt tryck. Stockholmarna förtjänar ett ärligt svar innan valdagen; hur kommer man att agera efter valet när framkomlighet och en fungerande infrastruktur i Stockholm ligger i vågskålen, säger Lotta Edholm (L),oppositionsborgarråd och gruppledare.

–  Till skillnad från Alliansen som går till val gemensamt, finns inget som tyder på att Socialdemokraterna och de övriga rödgrönrosa partierna kommer att presentera gemensam politik innan valet. De vill gå till val med ett carte blanche. Det gäller både i skolpolitiken, infrastrukturpolitiken och vad gäller reformer för att ge stockholmarna den trygghet de har rätt till, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

I en enkät gjord av Stockholms handelskammare svarar Miljöpartiet och Vänsterpartiet att de är emot Östlig förbindelse. Socialdemokraterna och Allianspartierna svarar att de är för.

Östlig förbindelse är en föreslagen vägförbindelse i tunnel som skulle koppla samman Södra och Norra länken. En färdigställd ringled runt Stockholm skulle göra att köerna minskar runt staden då trafiken inte skulle behöva trängas genom staden,, samt göra att innerstaden avlastas från trängsel, köer och trafik med förbättrad luftkvalitet och framkomlighet som följd för kollektivtrafiken och andra transporter. Det som idag finns istället för en östlig förbindelse är i praktiken Skeppsbron mitt i Stockholms hjärta.