Liberalerna i Stockholm söker kommunikationschef

Tisdag 8 november 2022

Liberalerna i Stockholms stadshus går i opposition! Nu söker vi en kommunikationschef till vårt kansli i stadshuset.

Vi söker dig som sympatiserar med Liberalernas värderingar och vill bidra till en mer liberal huvudstad. Som kommunikationschef kommer du att arbeta tillsammans med gruppledaren tillika borgarrådet Jan Jönsson, kanslichefen, kansliets politiska tjänstepersoner såväl som våra ledamöter i nämnder och kommunfullmäktige. Tempot är högt och uppgifterna är utmanande. Arbetsledare och arbetsgivare är kanslichefen som leder kansliet.

Som kommunikationschef ansvarar du för att vi syns och hörs medialt. Det är ett arbete som kräver att du är proaktiv, idéstark och inte väntar på att telefonen ska ringa. Du har en strategisk och analytisk förmåga som du omsätter i ditt operativa arbete och du har en näsa för att göra politiska bedömningar först av alla.

Vi söker efter en person som är proaktiv och som söker upp och skapar nyheter på ett proaktivt sätt och som vill vara först att reagera.

Vi förutsätter att du har ett eget kontaktnät med journalister och ledarskribenter. Vi tror att du har ett stort intresse för lokal politik och en förmåga att fånga upp- och agera på- bra idéer. Du uttrycker dig såklart väl i skrift och är inte rädd för att lyfta luren till en redaktion.

Den vi söker:

• Behöver ha ett gediget intresse och resultat från att ha arbetat utifrån den mediala logiken.
  • Ska ha en mycket god förmåga att snabbt sätta sig in i en fråga och formulera budskap.
  • Ska ha en gedigen kunskap antingen inom press/media
  • Ska ha arbetat med press, påverkan eller marknadsföring i minst fem år.
  • Ska ha akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet.

Det är ytterligare meriterande om:

• Du har erfarenhet från politiskt arbete sedan tidigare
  • Du har jobbat med externa kontaktytor gentemot redaktioner tidigare.
  • Du kan orientera dig inom kommunal eller statlig politisk förvaltning
  • Du har en förmåga att se möjligheterna kring PR och storytelling.
  • Du har haft arbeten inom civilsamhället eller PR-byrå.
  • Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper.

Om kansliet:
Liberalernas kansli i stadshuset består i dag av ett oppositionsborgarråd och ett antal tjänstepersoner. Arbetet leds av kanslichefen som också är arbetsgivare. Du kommer befinna dig i en professionell politisk organisation med högt i tak.

Tjänsten är på heltid, med tillträde så snart som möjligt. Provanställning om sex månader kommer omfatta tjänsten. Upplysningar kan ges av Simon Rothstein Frankander, kanslichef, tfn 08-508 29 879.

Skicka CV och personligt brev till simon.rothstein.frankander@stockholm.se senast den 30 november. Rekrytering sker löpande och tillsättning av tjänsten kan ske innan sista ansökningsdag. Tillträde sker enligt överenskommelse.