Se alla

Edholm (L): Vi vill tredubbla antalet resursklasser i Stockholm

Måndag 14 maj 2018

Lotta Edholm, Liberalerna, Stockholms Stadshus Februari 2017
© Lena Larsson

Liberalerna vill lägga om hur Stockholms stad jobbar med särskilt stöd i skolan för de elever som har de största stödbehoven. Partiet föreslår en tredubbling av antalet resursklasser för elever med särskilda stödbehov i Stockholms stads kommunala skolor, de så kallade CSI-grupperna. Det handlar om mindre grupper med ett högspecialiserat stöd baserat på de behov eleven har, med centralt intag för hela staden. Syftet är att elever med stora stödbehov ska få en bättre skolgång.

–  Alla barn har rätt till en god skolgång. Men idag finns ett systemfel i svensk skola, som inneburit att elever med stora behov av särskilt stöd faktiskt i många fall slås ut. Det ska vi ändra på. Vi vill tredubbla antalet särskilda undervisningsgrupper i Stockholms stad, där elever med stora stödbehov som till exempel stora koncentrationssvårigheter kan få undervisning efter sina behov. De barn som behöver en högspecialiserad lärmiljö ska självklart erbjudas det inom Stockholms stads skolor och målet ska vara en fullständig skolgång, säger Lotta Edholm (L),oppositionsborgarråd och gruppledare.

Under en längre tid har utgångspunkten i svensk skola varit att så gott som samtliga elever i behov av särskilt stöd ska få sin undervisning i en vanlig klass, med individanpassat stöd. Tanken har delvis att inga elever skulle exkluderas, men resultatet har för många elever blivit just exkluderande. I många fall går det att anpassa lärmiljön så att även elever med behov av särskilt stöd kan få det stödet i helklass. Men i en del fall har konsekvensen istället blivit att eleven inte fått tillgång till en undervisning som fungerar. Dessa elever har gått miste om kunskapsutveckling och har istället fått uppleva ett stort lidande i att misslyckas i skolan, menar Lotta Edholm (L):

–  Den svenska skoldebatten har i många år gått ut på att alla barn kan lära sig i samma klassrum på samma tid. Tanken har varit att eventuellt extrastöd ska ges i helklass. Men det som var tänkt att vara inkludering av elever med stora stödbehov har för en del istället blivit exkludering. Istället för att få en god utbildning har barnen halkat efter och mått dåligt. I en del fall har barn till och med slutat gå till skolan, eftersom den lärmiljö i helklass som de har erbjudits inte har fungerat för dem. Det ska ingen elev behöva uppleva. Därför vill vi nu lägga om systemet för särskilt stöd, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

  • Idag har Stockholms stad platser i CSI-grupper (Centrala grupper med särskild inriktning) för cirka 200 elever i ungefär 14 grupper. Samtidigt står ungefär 1500 elever i kö till fristående Lunaskolan, som erbjuder specialiserad undervisning i mindre grupper.
  • Skolinspektionen har i en rapport visat att barn med stora stödbehov som får gå i sådana grupper har högre skolnärvaro, högre betyg och att de klarar skolan i högre grad, än om samma elever får gå kvar i helklass.
  • Så sent som för ett år sedan fanns det planer på att lägga ner nästan samtliga CSI-grupper i Stockholm, planer som inte stoppades förrän Liberalerna slog larm.
  • Liberalerna vill nu tredubbla antalet grupper, från dagens cirka 14 grupper till ungefär ett 50-tal grupper i Stockholms stad.