Edholm (L): Stoppa uthyrningen till Grå vargarnas propagandasångare

Onsdag 9 maj 2018

Lotta Edholm, Liberalerna, Stockholms Stadshus Februari 2017
© Lena Larsson

I den hårt kritiserade friskolan Al-Azharskolans aula ska en person, Mustafa Yıldızdoğan, med starka kopplingar till den fascistiska terrororganisationen Grå vargarna uppträda på fredag 11 maj. Evenemanget marknadsförs just nu på Facebook. Al-Azharskolans lokaler ägs av Stockholms stad.

–  Det är extremt olämpligt att rasistiska och våldsbejakande aktörer som Grå vargarna och därtill knutna personer håller evenemang i lokaler som Stockholms stad äger. Det duger inte. Stadens skattebetalares lokaler ska användas till verksamhet som bygger samhället, inte raserar det genom att sprida hat. Återigen är det dessutom också Al-Azharskolan som förekommer i dessa sammanhang. Stockholms stad behöver stärka sina skyddssystem vad gäller föreningsbidrag och upplåtna lokaler. Vi ska inte stötta antidemokrater, säger Lotta Edholm (L),oppositionsborgarråd och gruppledare.

–  Jag konstaterar att även Stockholms stad tidigare har hyrt ut lokaler till antidemokrater, som när Folkets hus i Rinkeby för ett år sedan användes för att hylla Grå vargarna. Gång på gång har det bortförklarats som enskilda misstag. Men det räcker nu. Stockholms stad måste nu ta fram ett nytt regelverk för uthyrning av lokaler både vid förstahands- och andrahandsuthyrning. Vi ska inte upplåta plats eller ge pengar till hatpredikanter. Den frihet, den demokrati och det skydd för mänskliga rättigheter som vi har i Sverige måste vi stå upp för, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

I maj 2017 uppläts Rinkeby Folkets hus för en sammankomst där grundaren av MHP/Grå vargarna hyllades, vilket Lotta Edholm kritiserade.

Liberalerna har tidigare lagt en motion om att demokratisäkra föreningsstödet i Stockholms stad.

Liberalernas förslag, i urval:

• att staden ska ta fram centrala regelverk så att kontrollen är lika strikt i hela staden vad gäller att ge stöd till föreningar, utifrån tydliga demokratikriterier.
  • Att det införs en visselblåsarfunktion där man kan slå larm om det är något som inte står rätt till i en organisationer som tar emot stöd från staden.
  • Att stadens revisorer återkommande ska granska hur väl stödmottagande föreningar lever upp till demokratikriterier.