Lotta Edholm vatten

Dags för bad i Hammarby Sjöstad

Onsdag 8 augusti 2018

Allt fler stockholmare tillbringar sin sommar i stan. Idag finns 30 officiella bad och ett fåtal ytterligare platser där bad är tillåtet. Hammarby Sjöstad klassas idag som hamnområde. Detta förenat med att stadsdelen är byggd på ett gammalt industriområde gör att man under lång tid från stadens sida har hänvisat till att det råder badförbud. Badförbudet upplevs dock under sommarmånaderna som påfrestande för många av stadsdelens invånare, som under denna sommars rekordtemperaturer badat från bryggorna trots det otjänliga vattnet. Så ska det inte behöva vara!

Liberalerna anser att det är hög tid att staden på ett innovativt sätt på allvar utreder handlingsalternativ för att möjliggöra bad i Hammarby Sjöstad. Det föreslog vi, genom en motion i kommunfullmäktige, redan 2016. En idé kan vara att avgränsa en del av Hammarby sjö som inte är farled.  En annan att på ett avgränsat område sänka ner en pool och rena botten från eventuella gifter eller på annat sätt möjliggöra säkra bad. Det är dags att ge Hammarby Sjöstad en ordentlig badplats!

Vi kämpar för att:

• Skapa ett säkert och tryggt bad i Hammarby Sjöstad. Om vi vinner valet kommer vi snarast att börja utreda frågan.
  • Möjliggöra fler säkra strand- och bryggbad i hela stan.
  • Göra fler av stadens officiella badplatser tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.