Bevara Älvsjö trädgårdsstad

Fredag 6 juli 2018

Stockholm ska vara en levande stad där människor kan förverkliga sina drömmar och där vi har en variation av boendealternativ. Vi ska dels bygga nytt, snyggt och tryggt, och dels ta hand om det vackra som Stockholm redan erbjuder. Dit hör naturligtvis stadens många vackra och uppskattade villa- och radhusområden som Älvsjö trädgårdsstad.

Vi i Liberalerna vill värna Älvsjö trädgårdsstad och förhindra att området byggs sönder på ett sätt som inte gynnar andra än byggherrarna. Trädgårdsstaden ska vara ett boendealternativ i Stockholms stad även i framtiden.

Under den röd-grön-rosa majoriteten har beslut om rivning av sekelskiftesvillor och att hårdbebyggda tomter flyttat från politikernas nämnd till tjänstemän. Detta har lett till att i princip alla bygglov godkänns, även när det gäller ny bebyggelse som avviker kraftigt från områdets karaktär. Ofta får politikerna kännedom om planerna i ett för sent skede.

Det här vill vi i Liberalerna förändra. Den här typen av projekt ska alltid tas upp i stadsbyggnadsnämnden och behandlas av folkvalda politiker. Bevarandet av trädgårdsstaden är inte bara viktig för dess invånare idag, utan även för Stockholm som attraktiv stad.

Vår trädgårdsstad är en vacker och trygg plats värd att bevara och vårda. Följ gärna Liberalerna Älvsjö på Facebook, du hittar oss här. Vi är intresserade av vad du tycker är viktigt för ett levande stadsdel och stad. Kontakta oss gärna på alvsjo@liberalerna.se.

Vår politik:

• Värna Stockholms många vackra, välplanerade och uppskattade villa- och radhusområden. Dessa områden utgör en mycket viktig del av stadens attraktivitet. Både som gröna, lummiga lungor och som boende med andra värden än stenstadens.
  • Vi i Liberalerna slår vakt om trädgårdsstadens villor. Därför är vi är tveksamma till byggprojekt där villor rivs och villatomten istället bebyggs med flerfamiljshus. Vi kräver att alla sådana projekt ska tas upp för politisk behandling i stadsbyggnadsnämnden, och inte tas på delegation av tjänstemän.
  • Det ska vara tryggt och snyggt i alla stadens delar – så även i trädgårdsstaden. Trasig belysning ska åtgärdas inom 24 timmar. Staden ska upprätta en 24-timmarsgaranti för att byta ut trasig belysning och tömma fulla papperskorgar. Parkerna och torg ska hållas i gott skick, vara väl upplysta och buskage ska regelbundet ansas. En ökad skötsel av stadens parker är särskilt viktigt när befolkningen växer och slitaget och nedskräpningen ökar.