Stockholm möter det växande behovet av särskilt stöd i skolan
Måndag 30 november 2020
– Många elever i behov av särskilt stöd har haft det väldigt tufft i skolan och föräldrar kämpar hårt för att få det att fungera, somliga kan inte ens arbeta. Dessa elever är en grupp som måste prioriteras, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).
En viktig utgångspunkt har varit att eleven ska få den hjälp den behöver så nära sin hemskola som möjligt.
– De särskilda undervisningsgrupper kommer att ligga i anslutning till skolan och för de barn som är i behov av mer stöd än så ska det finnas resursgrupper i stadsdelen. På så vis kan eleven fortsatt ha kontakt med sin hemskola och snabbt kunna ta sig till fritidsaktiviteterna på eftermiddagen, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).
Antalet högspecialiserade centrala grupper, så kallade CSI-grupper, för de elever som har störst behov, har utökats under mandatperioden och för dessa sker inga förändringar.
Fakta
Stockholms stads nya modell för särskilt stöd:
- Alla skolor ska ha särskilda undervisningsgrupper. Undervisningsgrupperna är till för skolans elever i behov av särskilt stöd.
- I varje stadsdel ska det inrättas en eller flera resursgrupper. Detta är för elever vars behov är så omfattande att de inte kan mötas på hemskolan. Här finns fler kompetenser än i en särskild undervisningsgrupp.
- Stadsövergripande CSI-grupper för elever med mycket omfattande behov av särskilt stöd kvarstår. Det görs en central ansökan och bedömning till dessa högspecialiserade grupper.