​Lotta Edholm (L): Hizb ut-Tahrirs antidemokratiska möte i Kista måste stoppas

Torsdag 30 augusti 2018

Den fundamentalistiska islamiska organisationen Hizb ut-Tahrir har under denna valrörelse försökt uppmana muslimer på Järva att inte rösta i Sveriges allmänna val. På lördag 1/9 planeras ett möte med temat ”Använd din röst – men inte i valet” på samlingslokalen Kista träff. Kista träff är en kommunal samlingslokal. Lotta Edholm (L) uppmanar nu finansborgarrådet Karin Wanngård (S), att genast se till att mötet ställs in.

–  Det är var och ens demokratiska rätt att få lägga sin röst och det är helt oacceptabelt att den här organisationen försöker påverka personer att inte rösta. Religiös extremism är motsatsen till ett fritt liberalt samhälle där allas frihet respekteras, det är något vi liberaler och alla anständiga demokrater måste bekämpa. Stockholms stad kan inte under några omständigheter upplåta sina lokaler för organisationer som bekämpar människors rätt att rösta, säger Lotta Edholm (L),oppositionsborgarråd.

–  Hizb ut –Tahrir är en odemokratisk organisation som försöker inskränka Rinkebybornas demokratiska rättigheter. Invånarnas åsikter räknas inte utan det är väl Hizb ut –Tahrirs ledare som ska diktera vad de ska tycka, som det brukar vara i totalitära organisationer. Jag uppmanar alla i hela Stockholm, inte minst i Järva, att delta i valet och yttra sin egen åsikt, säger Lotta Edholm (L) oppositionsborgarråd.

Redan vid valet 2014 genomfördes påverkanskampanjer i Stockholm för att få muslimer att inte rösta. Även andra attacker genomfördes mot valen 2014, exempelvis attackerade nazister fyra vallokaler i Stockholm. Under mandatperioden har lokaler i Stockholms stads bestånd upplåtits åt antidemokratiska organisationer, som när den högerextrema, ultranationalistiska organisationen Grå Vargarna hyrde en lokal i Folkets hus i Rinkeby 2017.

–  Inte en krona ska gå till organisationer som motarbetar demokratin, och de ska inte få hyra lokaler av Stockholms stad. Det som bekymrar mig särskilt just nu är att det inte ens finns en sammanställning av de störningsattacker som förekom vid förra valet och ingen samlad förberedelse för att skydda valet i september. Finansborgarrådet måste nu vidta åtgärder för att se till att allas rätt att rösta respekteras i Stockholm, säger Lotta Edholm (L) oppositionsborgarråd.

Fakta:

Liberalernas förslag, i urval:

• Att staden ska ta fram centrala regelverk så att kontrollen är lika strikt i hela staden vad gäller att ge föreningsstöd, antingen i form av bidrag eller upplåtelse av lokaler, utifrån tydliga demokratikriterier.
  • Att det införs en visselblåsarfunktion där man kan slå larm om det är något som inte står rätt till i en organisationer som tar emot stöd från staden.
  • Att stadens revisorer återkommande ska granska hur väl stödmottagande föreningar lever upp till demokratikriterier.