Edholm (L): Stora brister i stadens arbete mot kränkningar
Onsdag 7 februari 2018
I en ny rapport får Stockholms stad stark kritik för en rad brister i arbetet med att förebygga och förhindra kränkningar i skolan. I en enkät som elever i grundskolan fyllde i 2017 framgår det att 17,2 procent i årskurs två, 17,8 procent i årskurs fem och 14,5 procent i årskurs åtta upplever att de har blivit illa behandlade på sin skola. Vidare upplevde nästan var tredje, 29 procent, av eleverna i årskurs 5 och nästan fyra av tio, 37 procent, av eleverna i årskurs 8 att vuxna på skolan inte reagerade om någon är eller har varit elak mot en elev.
– Alldeles för många elever upplever att skolan är en otrygg plats. Att så många elever inte tror att de vuxna reagerar om någon varit elak mot en elev är såklart alarmerande och det är skolborgarrådet Olle Burell (S) ansvar att förändra. Tyvärr har han låtit mandatperioden löpa på utan att presentera konkreta förslag för en tryggare skola. Men eleverna har rätt till trygghet och till kunskap, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.
– Jag tror tyvärr att de kränkningar och brott som brukar gå under benämningen mobbning fortfarande är alldeles för accepterade. Det handlar om saker som inte hade accepterats på någon annan arbetsplats. Sådant måste hanteras med största allvar, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.
Revisionen slår fast att nämnden bör säkerställa att samtliga skolor arbetar mer målinriktat och att det finns rutiner vad gäller det upptäckande och förebyggande arbetet, inklusive nätkränkningar.
– Idag sker kränkningar och övergrepp elever emellan också via sociala medier – till och med under skoldagen. Skolan är till för skolarbete och jag tycker att Stockholms och Sveriges skolor ska vara mobilfria. Bara den lilla åtgärden kan göra så att eleverna känner större trygghet och kan lära sig mer, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i grundskolenämnden.
Fakta:
I stadsrevisionens rapport ”Kränkande behandling i grundskolan (rapport 2018:1)” får Stockholms stad stark kritik för en rad brister i arbetet med att förebygga och förhindra kränkningar i skolan. I en enkät som elever i grundskolan fyllde i 2017 framgår det att 17,2 procent i årskurs två, 17,8 procent i årskurs fem och 14,5 procent i årskurs åtta upplever att de har blivit illa behandlade på sin skola. Vidare upplevde var tredje, 29 procent, av eleverna i årskurs 5 och nästan fyra av tio, 37 procent, av eleverna i årskurs 8 att vuxna på skolan inte reagerade om någon är eller har varit elak mot en elev.
Liberalernas förslag för en tryggare skola, i urval:
- Inrätta en trygghetsakut som kan hjälpa skolor med identifierade ordningsproblem
- Skapa sociala team med bland annat kuratorer och annan professionell personal som snabbt kan ta itu med problemen när oro blossar upp på en skola
- Skolan ska alltid kontakta föräldrar till både den som har utsatt en annan elev för kränkningar, och den som utsatts, inom 24 timmar
- Misstänkta brott ska alltid polisanmälas