Stockholms stad skyline

Resultatet av den rådgivande omröstningen till stadsfullmäktige i Stockholms stad

Torsdag 11 november 2021

Resultatet av den rådgivande omröstningen inför stadsfullmäktige i Stockholms stad är nu klart. Intresset för den rådgivande omröstningen har varit högt. Valdeltagandet är över 37 procent till kommunen.

De sex personer som har fått flest ettor är:

1. Jan Jönsson
  2. Isabel Smedberg-Palmqvist
  3. Björn Ljung
  4. Joar Forssell
  5. Anne-Lie Elfvèn
  6. Rasmus Jonlund

Resultat provval Stockholm stad kommun

Nomineringskommittén fortsätter nu arbetet med att ta fram förslag till Stockholms stads valsedlar till kommunfullmäktige. Den rådgivande omröstningen är en del av den processen och ger nomineringskommittén vägledning i arbetet. Nomineringskommittén kommer också att göra avvägningar utifrån olika kriterier som vi har fått i direktiven från förbundsstyrelse och stadens styrelse i syfte att skapa valsedlar som ger en bra sammansättning av olika kompetenser.

Nästa steg är Representantskapsmöte i Stockholm stad som den 16 januari beslutar hur listorna ska se ut. Inför det mötet lägger nomineringskommittén fram sitt förslag. Representantskapet består av valda representanter för alla stadens kommundelsföreningar.

Frågor besvaras av Birgitta Rydberg, nomineringskommitténs ordförande, tel 0733-660089 och Per Hammar, tel 0722-049177, vice ordförande i nomineringskommittén.

Riktlinjer nomineringsprocessen valet 2022 Stockholms stad BESLUTADE 20210310 UPPDATERAD TIDPLAN (1)

Så här fungerar den rådgivande omröstningen

Nomineringsprocessen styrs av Liberalerna Stockholms stads stadgar och riktlinjer för nomineringsarbetet (beslutade av representantskapet den 10 mars 2021).

Alla som varit medlemmar i Liberalerna Stockholms stad i tre månader har mellan den 26 oktober och 9 november 2021 haft möjlighet att rösta. De 81 kommunkandidaterna presenterades på den digitala plattformen för omröstning. Kandidaterna har också haft möjlighet att presentera sig vid ett digitalt möte 28 oktober samt producera en kort presentationsfilm. Detta ligger ute på medlemsgruppen i Facebook så det varit möjligt att se i efterhand. 37 procent av medlemmarna har röstat i den rådgivande omröstningen till kommunen vilket innebär 553 röster. De röstande har i omröstningen fått fördela sex ettor och sex tvåor.

Med vänliga hälsningar,

Nomineringskommittéen för Stockholms stad