Fredag 10 november 2017

Resultatet av den rådgivande omröstningen i Liberalerna Stockholms stad för kommun- och landstingsvalet är nu klart.

Resultat kommunen
Rösterna har fördelats på följande sätt. De sex personer som har fått flest röster är:
1. Lotta Edholm
2. Gulan Avci
3. Jan Jönsson
4. Björn Ljung
5. Ann-Katrin Åslund
6. Isabel Smedberg-Palmqvist

Intresset för den rådgivande omröstningen har varit högt. Valdeltagandet var 34,4 procent.
Klicka här för hela resultatet.

Resultat landstinget
1. Anna Starbrink
2. Daniel Forslund
3. Cecilia Elving
4. Sara Svanström
5. Patrik Silverudd
6. Anna Horn

Intresset för den rådgivande omröstningen har varit högt. Valdeltagandet var 32,9 procent.
Klicka här för hela resultatet.

Nomineringskommittén fortsätter nu arbetet med att ta fram förslag till valsedlar. De rådgivande omröstningen är en del av processen och ger nomineringskommittén vägledning i arbetet.

Nästa steg är representantskap tisdagen de 12 december som fattar beslut om valsedlarna. Inför det mötet lägger nomineringskommittén fram sitt förslag.

Så här fungerar den rådgivande omröstningen, även kallad provval.
Alla som den 16 juli 2017 var medlemmar i Liberalerna Stockholms län har mellan den 17 oktober och 6 november 2017 haft möjlighet att rösta, antingen digitalt eller per post. Kandidaterna presenterades i en katalog (utskickad till alla röstberättigade medlemmar) och på den digitala plattformen för omröstning.

De röstande har fått fördela sex ettor på de kandidater som de vill se överst på partiets valsedel och sex tvåor på de kandidater som de vill se på resten av valsedeln.