
Förskola
Förskolan lägger grunden för livet. Att få tillgång till språk, socialt samspel och utvecklande lek ger en god grund för hela skolgången. Förskolorna i Stockholm ska ge alla barn en god omsorg och start i livet.
Förskolan ska präglas av hög kvalitet, låga avgifter och bra tillgänglighet för alla. Alla barn ska få tillgång till en verksamhet som främjar deras utveckling, kreativitet och lärande. Barngrupperna ska vara små. Samtliga förskolor ska arbeta med fokus på språket. Det är särskilt viktigt för barn som inte talar svenska som modersmål. Även matematik ska tränas i förskolan.
SVENSKA SPRÅKET ÄR NYCKELN TILL SKOLAN OCH SAMHÄLLET
Förskolan spelar en avgörande roll för barns utveckling, särskilt för dem som inte har svenskan med hemifrån. Ett rikt ordförråd är grunden för skolframgång, social förmåga och livslång bildning. Forskning visar att barn som halkar efter tidigt riskerar att aldrig komma ikapp, vilket gör övergången till skolan central.
Därför vill vi stärka språkutvecklingen i förskolan, utveckla övergången till skolan och höja pedagogernas språkkunskaper. Vi välkomnar arbetet med en gemensam plan för språkutvecklande insatser och svenska för personal, men arbetet behöver intensifieras.
GÄRNA DIGITALISERING – MEN INTE FÖR DE ALLRA YNGSTA
Förskolan ska vara en plats för lek, socialt samspel och utveckling, inte skärmtid. När surfplattor introduceras redan för ettåringar går det tvärtemot forskningen. WHO och Folkhälsomyndigheten rekommenderar att barn under två år inte har någon skärmtid alls och att den för små barn ska vara mycket begränsad.
Liberalerna menar att förskolans verksamhet ska styras av forskning om barns lärande och hjärnutveckling. Barn behöver rörelse, motorik och interaktion med andra barn och pedagoger, inte paddor. Vi vill därför att stadens förskolor som huvudregel ska vara skärmfria, att en kartläggning görs av dagens användning och att riktlinjer tas fram för hur digitala verktyg ska användas i förskolan.
HEDERSKULTUR I FÖRSKOLAN MÅSTE STOPPAS
Hederskulturens normer berövar barn deras grundläggande friheter och är en av vår tids största frihetsfrågor. I förskolan kan det handla om att flickor och pojkar inte får leka tillsammans, att barn tvingas bära vissa kläder eller att föräldrar kräver slöja på sina barn hela dagen.
Rapporter från Malmö visar på allvarliga problem med hedersförtryck i både skolor och förskolor. Vi befarar att liknande problem finns även i Stockholm. Trots det vägrar den rödgröna majoriteten göra en kartläggning.
Liberalerna kräver en tydlig genomlysning av situationen i Stockholms förskolor för att insatserna mot hedersförtryck ska bli effektiva och träffa rätt. Alla barn har rätt till frihet, trygghet och självbestämmande.
FÖRSKOLAN ÄR VIKTIG I DET FÖREBYGGANDE ARBETET
Förskolan spelar en central roll i att tidigt upptäcka barn som riskerar att fara illa. Därför måste samarbetet med socialtjänsten stärkas och rutinerna utvecklas.
Insatser för att stötta familjer och stärka barns uppväxtvillkor ska sättas in redan i förskoleåldern, inte först när problemen har vuxit sig stora. Ju tidigare oro uppmärksammas, desto bättre chans har barnen att få det stöd de behöver.
Ladda hem som PDF