Nej till Nobel Center

Onsdag 20 juni 2018

Bygg inte det föreslagna Nobel Center. Det föreslagna Nobel Center på Blasieholmen innebär att ett 1800-talshus rivs för att ge plats åt en modernistisk koloss som kommer att vara väl synlig från många av innerstadens viktigaste kulturmiljöer. Vi vill stoppa planerna.

• Bygg inte det föreslagna Nobel Center på Blasieholmen.
  • Riv inte Tullhuset från 1800-talet.
  • Liberalerna var det första partiet som tog ställning mot Nobel Center.
  • Ta istället fram ett annat förslag som går att förena med den kulturmiljö som finns och med bevarandet av tullhuset. Alternativt ett förslag på en annan plats.

Alla byggprojekt ska utveckla Stockholms värden. Stoppa Nobel Center.

Det förslag som nu ligger framme för Nobel Center kan få allvarliga konsekvenser på kulturmiljön och bör omedelbart stoppas. Stockholms politikers ansvar är att se till att Stockholm byggs och planeras hållbart så att staden fungerar även om 50 eller 100 år. Det planerade husets gestaltning och utformning innebär att Stockholms innerstad och Blasieholmen kommer lida påtaglig skada. Därför är vi emot projektet.

Huset är för för modernistiskt och tar för stort utrymme

Vid sidan av problemen med det nya Nobel Center står det redan på marken byggnader som är kulturhistoriskt värdefulla. Samtidigt riskerar staden att behöva stå för kostnader på hundratals miljoner för att slutföra projektet.