Ljung (L): Dagens beslut om Stureplan innebär fortsatt rivningsrisk

Onsdag 22 november 2017

Foto: Ola Hedin

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har vid stadsbyggnadsnämndens sammanträde idag den 9 november röstat igenom en återremiss av ombyggnadsärendet för Stureplan. Beslutet i återremissen innehåller inget tydligt medskick om att minskade rivningar är ett krav för att ett omdaningsprojekt ska röstas igenom. Liberalerna anser att dagens beslut blir en halvmesyr där projektet fortfarande riskerar att klubbas igenom med starkt negativa konsekvenser för Stureplan som helhet.

–  Det här beslutet betyder ingenting i sak, mer än att Socialdemokraterna försöker lugna den starka opinion som finns bland stockholmarna mot ADIA:s omdaningsförslag. Stadsbyggnadspolitikers uppgift är att värna det som fungerar, och utveckla det som inte fungerar, i stadsbilden. Stureplan är idag en välfungerande och unik plats och där ska vi inte rösta igenom omfattande rivningsprojekt, säger Björn Ljung (L), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.

–  Miljöpartiet som tidigare sagt sig vara emot förslaget har tyvärr gått i Socialdemokraternas fälla. Beslutet idag motsvarar inte de krav som vi gemensamt framfört till Socialdemokraterna, om att Stureplans unika karaktär måste bevaras och där befintliga institutioner som Sturehof kan leva kvar. Jag är mycket orolig för att man fortsätter att driva igenom rivningar som är skadliga för Stureplan och för Stockholms utveckling, säger Björn Ljung (L), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.

Liberalernas krav:

• Liberalerna vill inte gå vidare med de omfattande rivningarna av Bångska palatsets flyglar och Freys hyrverks flyglar som båda är från 1880-1890-talen och värda att skydda för framtiden.
  • Nöjeslivets och restaurangernas framtid måste säkras och rivningen av stora delar av Sturehof och dess kök ska inte genomföras.
  • Liberalerna kan inte rösta för det omvandlingsförslag som idag ligger på bordet, som äventyrar såväl Stureplans fortsatta nöjesliv såväl som övriga näringsverksamheter som finns på platsen idag.

Såhär fördelade sig rösterna:

• Återremiss 1: S, MP, V
  • Återremiss 2: L, M, C