Ljung (L): Bra med ambitioner för trähus – men mer behövs

Onsdag 18 oktober 2017

Foto: Ola Hedin

Liberalerna välkomnar att även Socialdemokraterna har förstått att fler trähus både kan och bör byggas i Stockholm. I budgeten för 2018 kommer Liberalerna att föreslå att 400 trähus ska markanvisas under året, 100 fler än vad (S) idag föreslår, för att därefter successivt höjas.

Byggindustrins miljöpåverkan är nästan lika stor som biltrafiken. Trä har fördelen att det orsaker mindre växthusgaser både vid transport och vid konstruktionen jämfört med exempelvis stål och betong.

– Vi ska bygga vackert och miljösmart när Stockholm nu växer, så att staden fungerar även om 50 och 100 år. Flerbostadshus i trä är ett exempel på en klimatsmart byggteknik som också kan ge vackra stadsmiljöer. Därför vill vi sätta ambitiösa mål för byggande i trä, säger Björn Ljung (L), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.

– Vi vill bland annat att Alvik, som nu växer kraftigt, ska planeras med ett tillkommande kvarter som helt byggs i trä. Med fler trähus har Stockholm en unik chans att bygga både klimatsmart och bra, säger Björn Ljung (L), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.