Liberalerna säger nej till rödgrön tomträttschock

Mängder av villaägare i Stockholm kan åka på 18 000 kronor i högre årsavgift på sina tomträtter, och för många som bor i bostadsrätt i centrala områden kan åka på en avgiftshöjning om 15 000 kronor per år. Det blir konsekvensen till det förslag om höjda tomträttshyror som Socialdemokraterna med stöd av Miljöpartiet och Vänsterpartiet har lagt fram.

När majoriteten klubbade förslaget i Exploateringsnämnden i april röstade Liberalerna som enda parti på avslag till förslaget.

• – Det är beklagligt att Socialdemokraterna går vidare med ett förslag som gör det dyrare att bo och svårare att bygga. Att kraftigt höja kostnaderna för mark i innerstaden och i närförorterna är precis raka motsatsen till det som behövs på Stockholms bostadsmarknad, sa Abit Dundar (L), gruppledare i exploateringsnämnden.

Nu varnar också Villaägarnas Riksförbund för att nya taxeringsvärden 2018 ger en chockeffekt för tusentals villaägare, som hyr sina villatomter.

Läs också: Dundar (L): Socialdemokraterna chockhöjer avgifterna för tomträtt

SVT Nyheter Stockholm: Markhyrorna höjs – lägenhetsägare får ta smällen