Liberalerna agerar för ett tryggare Södermalm

Måndag 29 augusti 2016

Under sommaren har det återkommande rapporterats  i lokalmedia om oroligheterna i Tantolunden på Södermalm och om bostadsinbrott på Södermalm. Boende vittnar om att narkotikaförsäljning sker öppet i Tanto och att det förekommer klotter och vandalisering i hög utsträckning. Liberalerna på Södermalm tycker att detta är oacceptabelt, då en viktig princip är att Södermalms parker ska vara till för alla och att de som bor på Södermalm ska kunna sova gott om nätterna.

– Liberalerna la en skrivelse till Södermalms stadsdelsnämnd där vi ville att nämnden gemensamt skulle uppmana polisen att prioritera Tantolunden. Vi vill också att stadsdelsförvaltningen och socialtjänsten borde undersöka om man kan göra något mera, exempelvis genom uppsökande verksamhet till missbrukare, säger Anne-Lie Elfvén (L),gruppledare i Södermalm stadsdelsnämnd.

Av de bostadsinbrott som rapporterats har många skett genom att gärningsmännen tagit sig in via fönster.

– Det är flerfamiljshus som drabbas, ofta högt upp i fastigheterna, och detta är såklart väldigt otäckt. Vi vill att staden tillsammans med polisen tar fram en åtgärdslista på hur man kan skydda sig mot inbrott som kommuniceras till invånarna. Det är viktigt att de som bor och verkar på Södermalm känner sig trygga och även om brott i första hand är en fråga för polisen är det viktigt att ta tillvara de vinster som förebyggande arbete mot brott kan ge, avslutar Anne-Lie Elfvén (L).