Nej till Apple-hus i Kungsträdgården

Liberalerna har följt ärendet om Apples etablering i Kungsträdgården. Vi har studerat ritningar och fotomontage av flera varianter. Den version som nu ställts ut för samråd är inte vad vi tidigare sett när vi röstat för projektet. Därför kommer vi att rösta nej till Apple-huset som planeras på Kungsträdgården.

De vita murliknande gavlarna runt om behöver ändras och parkens insyn mot byggnaden måste skyddas med körsbärsträd för att inte förminska parkens karaktäristiska uttryck. Den föreslagna glasfasaden mot parken riskerar att dominera parkens nordliga ände med ljus och reklam. Byggnadens tak bryter av från Kungsträdgården och den omkringliggande bebyggelsen. Liberalerna kan inte rösta för den nya detaljplanen.

• Kungsträdgården behöver inte kommersialiseras ytterligare genom en stor och dominerande butik. Parken har behov av mer publik aktivitet och bli mer levande.
  • Vi säger nej till detaljplanen eftersom det föreslagna huset ger ett alltför brutalt intryck mot parken.
  • Vi vill att staden ska utvecklas på stadens villkor och då är de demokratiska svaren från Stockholmarna viktiga att ta intryck av.