Koranbränningar är en tydlig varningssignal mot det öppna samhället

Torsdag 10 september 2020

Inför helgen har det högerextrema Stram Kurs, flera planerade koranbränningar i Stockholm. Bokbål skickar en varningssignal till oss alla som värnar det liberala och demokratiska samhället eftersom det förebådat både diktatoriska regimer våld liksom massmord på oliktänkande, skriver Jan Jönsson, ordförande för Liberalerna i Stockholms stad i en debattartikel i Expressen idag.

– Partier som Stram Kurs vill gärna få det att framstå som att deras bokbål genomförs med syfte att värna yttrandefrihet, demokrati och mänskliga rättigheter, men det är precis tvärtom. De utnyttjar yttrandefriheten för att kunna ta ifrån andra människor sin frihet, säger Jan Jönsson, ordförande för Liberalerna i Stockholms stad.

I Sverige är yttrandefriheten grundlag och man får man vara kritisk mot religioner och olika trosläror. Det är tillåtet att uppröra och till och med vara oförskämd i ett demokratiskt och öppet samhälle. Brinnande böcker är dock en stark varningssignal till det liberala, öppna och toleranta samhället.

– Det är en illusion att det skulle vara de som bränner någon annans böcker som kommer försvara allas yttrandefrihet när de väl kommer till makten, säger Jan Jönsson (L).

Foto: Johan Bergmark