Elevhälsa

Att stärka både den fysiska och psykiska hälsan är centralt för elevernas välmående och förmåga att tillgodogöra sig kunskap. Den psykiska ohälsan växer, särskilt bland unga personer i skolåldern.

• Varje skola ska ha ett fungerande elevhälsoteam med tillgång till skolkuratorer, skolpsykologer, skolsköterskor, skolläkare och specialpedagogisk kompetens.
  • Elever ska alltid skyndsamt få komma i kontakt med elevhälsoteamet efter att kontakt har sökts.
  • Det är avgörande att landstingets verksamheter, såsom barn- och ungdomspsykiatrin, samarbetar med skolan och erbjuder stöd när så behövs.
  • Liberalerna vill satsa ytterligare resurser på det förebyggande elevhälsoarbetet, inte minst vad gäller förebyggande av psykisk ohälsa
EN GOD TILLGÅNG TILL ELEVHÄLSAN FÖR ALLA ELEVER

Varje skola ska ha tillgång till elevhälsans alla kompetenser, i form av skolsköterska, skolläkare, kurator och skolpsykolog. Att den psykiska ohälsan växer är alarmerande och alla skolor behöver arbeta förebyggande. Vi vet också att en god skolmiljö, med trygghet och studiero, och tydlighet förebygger psykisk ohälsa i viss mån. Skolan ska ha den bästa arbetsmiljön för att främja kunskap och förebygga ohälsa. För den som behöver det ska elevhälsan finnas tillgänglig på varje skola.