Edholm (L): Vi har satsningarna för att bryta skenande kostnader för hyrlärare

Onsdag 22 november 2017

Lotta Edholm, Liberalerna, Stockholms Stadshus Februari 2017
© Lena Larsson

På tre år har kostnaden för vikarier och hyrlärare i Stockholm nästan fördubblats, enligt Stockholmdirekt. Förra året gick närmare 100 miljoner till bemanningsbolagen, jämfört med 2013 då kostnaden var 54 miljoner. I stadens egen undersökning svarade åtta av tio skolor att de hyr in personal, och den stora merparten lyfte fram svårigheter att få tag i vikarier. Lotta Edholm menar att ordentliga satsningar på lärarna behövs för att mildra lärarbristen i Stockholm:

–  Nu krävs ordentliga och långsiktiga satsningar på lärares löner, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter. Därför bekymrar det mig att Socialdemokraterna har ställt in alla satsningar som Liberalerna initierade. Stockholm måste vara Sveriges bästa lärararbetsgivare, men tyvärr är vi inte längre löneledande och naturligtvis bidrar det till svårigheterna att rekrytera. Vi liberaler vill istället satsa på att höja lärares löner, anställa lärarassistenter och förbättra studieron och arbetsmiljön i Stockholms skolor, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

–  Socialdemokraterna tycks ha glömt alla löften till lärare som de gav i den förra valrörelsen. Deras politik har försvårat för skolorna att rekrytera och att hålla en hög kvalitet i verksamheten, genom ekonomiska påslag som varit mindre än löne- och kostnadsökningarna. Vi ser nu hur ungefär varannan skola i Stockholm går med underskott. Det är inte vad som krävs för att kunna rekrytera och behålla skickliga lärare som gör skillnad för eleverna, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta om Liberalernas lärarsatsning:

Totalt investeras i Liberalernas budgetförslag 1,5 miljard i skola och utbildning 2018 jämfört med 2017.

Schablonhöjning i skolan (pengar per elev) 3,5 procent
Schablonhöjning i förskolan (pengar per elev) 4 procent