Edholm (L): Rätt till heltid på förskolan är ”ofinansierat, ogenomtänkt och oroväckande”

Onsdag 7 september 2016

Stockholms rödgrönrosa majoritet vill ge barn till föräldralediga föräldrar rätt till heltidsvistelse på förskolan. Liberalerna motsätter sig förslaget som riskerar att försämra kvaliteten för barnen, leda till större barngrupper och försämra förskolornas ekonomi.
Risken för negativa konsekvenser bekräftas av det beslutsunderlag som majoriteten själv skickat ut på remiss, där ”samtliga svaranden” av de stadsdelsförvaltningar och fristående förskolor som tyckt till om förslaget oroar sig för större barngrupper och en förvärrad brist på förskollärare om förändringen genomförs.
– I det förslag som Liberalerna har tagit del av skriver man tydligt att ”samtliga tillfrågade” förskolor och stadsdelar varnar för sänkt kvalitet om förändringarna genomförs utan mer pengar och utan att fler förskollärare och utbildade barnskötare kan anställas, och vi vet att det är stor brist på inte minst förskollärare. Det blir tydligt att föräldrar och förskoleanställda har fog för sin oro, detta är ett ofinansierat, ogenomtänkt och oroväckande förslag som riskerar att sänka kvaliteten på förskolan för barnen, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.
– Förskolan i Stockholms stad håller hög kvalitet och är en av stadens allra mest uppskattade verksamheter. Målet måste vara att behålla denna höga kvalitet, inte urholka den med förändringar som få efterfrågar, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.

Förslaget innehåller inga begränsningar av vistelsetiden på förskolan. Det får konsekvenser för kvaliteten i verksamheten menar Lotta Edholm:
– Om föräldrar dessutom kan lämna och hämta sina barn på förskolan utan att tillsammans med förskolan bestämma vilka tider som gäller blir det mycket svårare att planera på förskolan. Men förskolan ska inte vara en ”förvaringsplats för barn”. Det här kan dra undan mattan för de förskolor som anstränger sig för att hålla en hög kvalitet, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och vice ordförande i utbildningsnämnden.
Ur förslaget:

”Ett tydligt mönster i svaren är att samtliga svaranden har uppgett att förslaget skulle innebära negativa konsekvenser på de organisatoriska förutsättningarna, i form av krav på högre personalresurser, ökade kostnader och större barngrupper under en längre period av dagen.”
”Om rätt till heltid införs för barn till föräldralediga förväntas vistelsetiderna i barngrupperna öka på förskolorna och därmed kommer personalresursen troligtvis att behöva ökas därefter. Med hänvisning till antalet barn som omfattas av förslaget bedömer dock förvaltningen att antalet barn som får utökad vistelsetid på varje förskola inte kommer att kräva omfattande personalförstärkning utan detta kan i många fall lösas med befintlig personal.”
”Förvaltningen gör även bedömningen att införandet av rätt till heltid för barn med nyfött syskon medför ökade kostnader för vissa förskolor men att kostnaden kan anses hanterbar med hänvisning till antalet barn som verksamheterna påverkas av. Det är också viktigt att lyfta fram att stadsdelsnämnder och fristående huvudmän redan idag ersätts med en heltidsschablon för de barn som går deltid. Detta innebär att kostnaden för staden inte kommer att öka, utan förblir oförändrad.”