Edholm (L): OS-processen är orimlig

Fredag 6 april 2018

Lotta Edholm, Liberalerna, Stockholms Stadshus Februari 2017
© Lena Larsson

Idag har IOK presenterat att Stockholm är en av de potentiella arrangörerna till vinter-OS 2026. Detta utan att Stockholms folkvalda sagt ja och utan att stockholmarna själva tillfrågats. Lotta Edholm (L) kommenterar:

– Vi liberaler har hela tiden sagt att stockholmarna ska få tycka till, samt att vi måste få en djupare utredning, innan vi kan ta ställning till en möjlig ansökan. De kraven har inte uppfyllts. SOK har ensidigt skickat in en förhandsansökan, samtidigt som Socialdemokraterna valt att lägga ner stadens OS-projekt utan att ge svar på de frågor som vi ställt, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

–  Det är märkligt att en nationell olympisk kommitté driver på för en kandidatur utan att den tilltänkta värdstaden står bakom ansökan. Just nu är det här en OS-kandidatur som saknar en värdstad. För att vi liberaler ska kunna stödja en eventuell kandidatur måste stockholmarna tillfrågas eftersom de kommer påverkas inför och under spelen, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.